Overleverte tunnelen 10 måneder for sent - men stevner Vegvesenet for 360 millioner

Tunnelarbeidet på den åpningsklare tunnelen på E6 gjennom Nordnesfjellet i Kåfjord ble utført av Marti Contractors Ltd. Marti Norge AS/IAV HF.

Bare  finpussen  gjenstår  før  snora  kan  klippes  på  prosjektet  E6  Indre  Nordnes  –  Skardalen.
Bare finpussen gjenstår før snora kan klippes på prosjektet E6 Indre Nordnes – Skardalen. Foto: Erik Jenssen
Erik Jenssen
22. okt. 2018 - 11:53

Det sveitsisk/islandske arbeidsfellesskapet startet drivingen av den 5,8 kilometer lange Nordnestunnelen på E6 i Troms tunnelen i mai 2015. Høsten 2017 ble den overlevert  til Vegvesenet, 10 måneder etter den opprinnelige planen.

Ifølge fungerende prosjektleder i Statens Vegvesen, Ivar Kaino fulgte man heller ikke forutsetningen om å fullføre tunnelentreprisen i flere etapper, slik at elektrokontrakten kunne starte opp samtidig med tunnel-arbeidet.

– Hele tunnelen ble overlevert samtidig, og dermed fikk vi ytterligere forsinkelser ved at elektro ikke kom i gang før hele tunnelentreprisen var ferdig, sier Kaino.

Snora skal klippes 10.november

Da kontrakten ble signert i 2014 var planen å åpne tunnelen i 2017, men på grunn av forsinkelsene i tunnelentreprisen vil ikke snora bli klippet før 10. november.

Etter overleveringen har det vært forhandlet om sluttoppgjøret, uten at partene kom til enighet.

Direktør i Marti Nordnes DA, Åsmund Ellingsen bekrefter stevningen, men sier til Veier24 at han han er avskåret fra å kommentere saken fordi kontrakten med Vegvesenet slår fast at det er byggherren som skal uttale seg til media om alle forhold.

– Et høyt tall, sier prosjektlederen

Fungerende prosjektleder Ivar Kaino ønsker heller ikke å gå i detaljer om stevningen, men sier kravet er på 360 millioner kroner.

 Den 5,8 km lange Nordnestunnelen i Kåfjord blir åpnet 10. november i år - ett år forsinket. (Ill.: Statens vegvesen)
 Den 5,8 km lange Nordnestunnelen i Kåfjord blir åpnet 10. november i år - ett år forsinket. (Ill.: Statens vegvesen)

– Det synes jeg er et høyt tall, med tanke på at hele kontrakten ligger på rundt 600 millioner kroner inkludert tillegg. Jeg mener de krav Marti har stilt er umulig for oss å etterkomme uten at vi bryter med regelverket, sier Kaino.

Berømmer allikevel Marti

Han fremholder også at Nordnesfjellet fremsto som et godt fjell å drive i, med færre utfordringer og lavere volum på for eksempel injisering enn kontrakten tok høyde for. Kaino understreker samtidig at han er stolt av anlegget som nå står åpningsklart.

– Uavhengig av uenigheten rundt sluttoppgjøret vil jeg berømme Marti for at vi har holdt et godt forhold mellom byggherre og entreprenør i det praktiske arbeidet. Selv om drifta gikk saktere enn vi ønsket, har selskapet levert kvalitet, slår han fast.

LES OGSÅ: Norge kan vinne tre priser under «ITA Tunneling Awards» i Kina

LES OGSÅ: Økt pumpekapasitet i Vågsbygdtunnelen skal hindre flere oversvømmelser

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.