FERGER

Over 100 mill lavere i pris: Norled skal drive Lyngensambandene

Her skal fergene bli elhybrider fra 2023.

«Lagatun» er en av hybridfergene til FosenNamsos Sjø på strekningen Flakk-Rørvik på Fosen i Trøndelag. Elhybridferger skal det bli i Lyngensambandene også. Bildet er tatt ved Rørvik fergekai.
«Lagatun» er en av hybridfergene til FosenNamsos Sjø på strekningen Flakk-Rørvik på Fosen i Trøndelag. Elhybridferger skal det bli i Lyngensambandene også. Bildet er tatt ved Rørvik fergekai. Foto: Liv C. Evenstad, Troms og Finnmark fylkeskommune
26. mars 2020 - 09:39

Troms og Finnmark fylkeskommune skal ha nye operatører til de såkalte Lyngensambandene, altså fergesambandene Lyngseidet-Olderdalen og Breivikeidet-Svendsby i Troms.

De to fergestrekningene tilhører fylkesvei 91, som knytter E8 ved Tromsø opp mot E6 i Kåfjord.

Fylket lyste ut konkurransen i januar 2020.

Kontrakten gjelder fra og med 1. januar 2021 og til og med 30. april 2031, og med opsjon i ytterligere tre år.

Norled har driften av sambandene i dag, og i 2018 kostet de to kontraktene hver  mellom 21 og 22 millioner kroner å drive, ifølge Troms fylkes årsrapport fra samme år. 

– Men om tre års tid skal strekningene elektrifiseres. Eller rettere: Fergene skal få elektrisk hybriddrift, altså elektrisk drift som tillater en viss grad av dieseldrift, fra og med 2023. Det betyr store investeringer for fylket, fortalte Liv C. Evenstad, prosjektleder for fergeelektrifiseringen i Troms, til Veier24 i januar i år.

Etter vurdering av tilbudene kan fylket fortelle at alle tilbyderne anses å ha oppfylt alle kvalifikasjonskravene i konkurransegrunnlaget.

Ved tilbudsfristens utløp i februar hadde fylket fått tilbud fra disse tre rederiene:

Operatør Tilbudssum i kr. 
Norled 949.876.000
Torghatten Nord 1.053.942.933
Fjord1 1.235.024.358

I kronesummene inngår totale kostnader for hele kontraktsperioden inkludert opsjonsperioden, kioskdrift og kostnader til infrastruktur.

Fylket melder at Norled er tildelt kontrakten for linje 190 Lyngseidet-Olderdalen og linje 191 Breivikeidet-Svendsby.

I konkurransegrunnlaget var det krav om at tilbyderne måtte gi pris på blant annet opsjon for kafedrift/restaurasjon. Fylket melder også at opsjonen om kafedrift/restaurasjon vil bli tatt i bruk.

En pall med sjømat lastes om bord i et passasjerfly på Gardermoen. Framover skal mer av sjømaten fraktes med dedikerte fraktefly.
Les også

Flyfrakten av sjømat til Kina økte kraftig tross flyforbud

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.