BRUER

Østensjøveien i Oslo må stenges en uke for å få denne brua på plass

Natt til mandag 6. februar starter Sporveien arbeidet med å heise inn nye Bryn bru over Alnaelva og togsporene på Hovedbanen.

Nye Bryn bru må heises inn over fjernvarmebrua nærmest Østensjøveien og inn på nybygde søyler og landkar. Arbeidene starter natt til mandag 6. februar, når Østensjøveien stenges.
Nye Bryn bru må heises inn over fjernvarmebrua nærmest Østensjøveien og inn på nybygde søyler og landkar. Arbeidene starter natt til mandag 6. februar, når Østensjøveien stenges. Foto: Sporveien AS
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
1. feb. 2023 - 15:04

Selve stålbrua løftes inn i to seksjoner på 80 og 40 tonn, og deretter legges 400 tonn betongelementer over stålet. Operasjonen krever at Østensjøveien stenges i over en uke, forteller Spoveien i en pressemelding.

Med ny Bryn bru på plass får Østensjøbanen god kurvatur inn mot nye Hellerudtunnelen, slik at farten kan øke merkbart. <i>Foto:  Sporveien / Aas-Jakobsen Vianova nettverket</i>
Med ny Bryn bru på plass får Østensjøbanen god kurvatur inn mot nye Hellerudtunnelen, slik at farten kan øke merkbart. Foto:  Sporveien / Aas-Jakobsen Vianova nettverket

– Dette er et byggesett i stor skala. Siden vi må tilpasse oss T-bane- og togtrafikken, blir det knapp tid til selve løfteoperasjonene, sier Sporveiens prosjektleder Henning Johnsen.

Natt til mandag 6. februar setter han mannskapene i gang med innheisingen av ny Bryn bru. Østensjøveien stenges for biltrafikk når to store kraner rigges opp på sør- og nordsiden av brua.

– Etter at den 100 år gamle Bryn bru ble revet i oktober, har vi forberedt oss til denne løfteoperasjonen. Fire gamle brufundamenter er revet, og nye søyler og nytt landkar er bygget på hver sin side av elva. Alt er klart for å løfte inn bru for de neste 100 år med T-banetrafikk, sier han.

Seksjon 1 av brua går fra søylene i midten ut til nybygd landkar til høyre. Seksjon 2 monteres på landkar til venstre og på søylene i midten. Til slutt legges 400 tonn med prefabrikerte betongelementer oppå stålet. <i>Foto:  Sporveien / Aas-Jakobsen Vianova nettverket</i>
Seksjon 1 av brua går fra søylene i midten ut til nybygd landkar til høyre. Seksjon 2 monteres på landkar til venstre og på søylene i midten. Til slutt legges 400 tonn med prefabrikerte betongelementer oppå stålet. Foto:  Sporveien / Aas-Jakobsen Vianova nettverket

Siden det ikke kan gå T-bane på Lambertseterbanen og togtrafikk på Hovedbanen under brua mens løftearbeidene pågår, har Sporveien få timer til rådighet for selve innheisingen av Bryn bru.

Henning Johnsen er prosjektleder for Østensjøbaneprosjektet til Sporveien. <i>Foto:  Sporveien AS</i>
Henning Johnsen er prosjektleder for Østensjøbaneprosjektet til Sporveien. Foto:  Sporveien AS

Mellom kl. 01.45 og 04.00 natt til onsdag 8. februar løftes seksjon 1 av brua inn, og samme tidspunkt natt til torsdag 9. februar heises seksjon 2 inn. I disse timene er det ingen T-bane- eller togtrafikk.

Kranene tar stor plass, og Østensjøveien blir stengt hele uke 6 og mandag i uke 7 mens arbeidene pågår – frem til tirsdag morgen 14. februar. Det bør bilistene merke seg, så vi unngår for mye frustrasjon, understreker Sporveiens prosjektleder:

– Natt til torsdag må vi i tillegg stenge Nils Hansens vei og Brynsengfaret, så det generelle rådet neste uke er å unngå å kjøre i området, sier Johnsen.

Helg med buss for bane

Helgen 11.-12. februar skjer den siste store operasjonen, med innløfting av flere 20 tonn tunge betongelementer. Når den siste T-banen er kjørt forbi klokken 02 natt til søndag, løftes og monteres elementene suksessivt fra hver sin side på brua.

Denne jobben krever at T-banen ikke kjører, og det blir buss for bane søndag 12. februar. Passasjerer finner oppdatert reiseinformasjon hos Ruter og i Ruter-appen.

– Byggingen av nye Bryn bru er det første av tre større aktiviteter for fornyelsen av Østensjøbanen i prosjektet. Vi er også godt i gang med bygging av ny T-banebru lenger borte i Østensjøveien, og med byggingen av nye Hellerudtunnelen. Så langt har vi klart å holde tidsskjema, med mål om at alt skal stå klart som planlagt i september i år. Da er strekningen Brynseng-Hellerud blitt ny, og T-banen vil kunne øke farten mellom stasjonene, forteller Sporveiens prosjektleder Henning Johnsen.

De to søylene som skal bære nye Bryn bru over Alnaelva og Hovedbanen har reist seg de siste månedene. <i>Foto:  Sporveien AS</i>
De to søylene som skal bære nye Bryn bru over Alnaelva og Hovedbanen har reist seg de siste månedene. Foto:  Sporveien AS
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.