Den nye E18 gjennom Bærum og i nabokommunen Asker vil blant annet innebære en fordobling av antall kjørefelt fra seks til tolv, og med 14 kjørefelt ved siden av hverandre på det meste. Her fra Stabekk. Ill: Statens vegvesen
Den nye E18 gjennom Bærum og i nabokommunen Asker vil blant annet innebære en fordobling av antall kjørefelt fra seks til tolv, og med 14 kjørefelt ved siden av hverandre på det meste. Her fra Stabekk. Ill: Statens vegvesen

Oslo kommune mener E18 blir for dyr

Oslo kommune mener prislappen på opp mot 40 milliarder kroner for ny E18 fra Lysaker til Asker er altfor mye.

Oslo (NTB): Prisanslaget på 31 til i verste fall 40 milliarder kroner ble presentert av Statens vegvesen i vinter. Nå mener Oslo kommune at den svimlende summen for veistrekningen vestover ut av Oslo er for høy, skriver Aftenposten.

– E18 vestkorridoren er et stort og kostbart prosjekt. Det er blitt mer kostbart enn noen så for seg. Vi er i det videre arbeidet opptatt av at man snur alle steiner for å få ned kostnadene for å redusere behovet for bompengefinansiering, sier byrådsleder Stian Berger Røsland (H) til avisen.

Nye E18 gjennom Bærum og i nabokommunen Asker vil blant annet innebære en fordobling av antall kjørefelt fra seks til tolv, og med 14 kjørefelt ved siden av hverandre på det meste.

Finansieringen skal skje delvis av staten, dels av midler fra transportpakken Oslopakke 3 og dels av bompenger. Det skal settes opp 20 betalingspunkter, og Vegvesenet har lagt opp til betaling i begge retninger på 17 av dem. (©NTB)

Forsiden akkurat nå