Dypstabilisering i Lesja i 2015.
Dypstabilisering i Lesja i 2015. (Foto: Bjørn Olav Amundsen)

Dypstabilisering av fylkesveier

Oppdrag utlyst: Innlandet vil dypstabilisere 45 kilometer fylkesvei

Til sommeren skal det dypstabiliseres fra Kongsvinger til Dovre.

Mange har gjort gode erfaringer med dypstabilisering. I fjor brukte Akershus fylke 60 millioner kroner på å ruste opp fylkesveiene med denne metoden.

Til sommeren skal Innlandet fylke dypstabilisere nærmere 45 kilometer fylkesvei. Det gjelder følgende strekninger:

Dypstabilisering

  • Dypstabilisering av vei er i prinsippet gjenbruk av materialet i veien. Arbeidet skjer med en stabiliseringsfres, og kombineres som oftest med tilsetting av vann, kjemikalier og/eller bindemidler. Rask og riktig komprimering i etterkant er viktig for å få et godt resultat.
  • Som oftest er det veidekket og deler av bærelag som gjenbrukes i prosessen, vanligvis i 20-30 centimeters dybde.
  • Er asfaltdekket dårlig, tykt eller ujevnt, kan det være aktuelt å forfrese dekket før dypstabilisering.

Kongsvinger kommune:

  • 4,4 kilometer av fylkesvei 202
  • 3,6 kilometer av fylkesvei 1868

Ringsaker kommune:

  • 2,8 kilometer av fylkesvei 216
  • Snaue 300 meter av fylkesvei 227
  • 4 kilometer av fylkesvei 228
  • 900 meter av fylkesvei 1782

Nordre Land kommune:

  • To strekninger på tilsammen 9,9 kilometer av fylkesvei 251

Hamar kommune:

  • 3,2 kilometer av fylkesvei 1789

Gausdal kommune:

  • 8 kilometer av fylkesvei 2544

Vågå kommune:

  • 2,1 kilometer av fylkesvei 2616

Dovre kommune:

  • 5,6 kilometer av fylkesvei 2660

I tillegg skal det legges noen stikkrenner og avkjøringsrenner og graves 83 kilometer med grøfter.

Frist for å gi tilbud på oppdraget: 25. mars.

 

Les også

Forsiden akkurat nå