Den som får driftskontrakten for området Valdres, får ansvar for drift og vedlikehold av fylkesveg 51, som går over Valdresflya. Det karakteristiske fjellet Bitihorn ses i bakgrunnen. (Foto: Google)
Den som får driftskontrakten for området Valdres, får ansvar for drift og vedlikehold av fylkesveg 51, som går over Valdresflya. Det karakteristiske fjellet Bitihorn ses i bakgrunnen. (Foto: Google)

Opedal leder i Valdres

Opedal har gode muligheter til å overta driftskontrakten i Valdres fra Mesta. 174,9 millioner kroner vil Opedal ha for drift og vedlikehold av vegene i dette området i de neste fem årene.

Seks anbydere kjemper om kontrakten. Kampen er jevnere enn den pleier å være når slike oppdrag lyses ut.

Veidekke ligger på andreplass med 179,9 mill., fulgt av Mesta (188,67 mill.) og Isachsen Entreprenør (188,75 mill.). De to høyeste anbudene kommer fra NCC (193,7 mill.) og et arbeidsfellesskap mellom TF Anlegg og Nortransport, som vil ha 201,6 mill.

Driftskontrakten for området Valdres i inneværende periode er på 145,4 mill. Den gjelder til utgangen av august.

Området omfatter kommunene Etnedal, Sør-Aurdal, Vestre Slidre og Øystre Slidre og nesten hele Nord-Aurdal. Over halvparten av riks- og fylkesvegnettet i Vang kommune inngår også. De vegstrekningene i Vang som ikke er med, ligger vest for et kolonneoppstillingsfelt i nærheten av Tyinkrysset hvor fylkesveg 53 møter E16. Feltet markerer grensen mellom driftsområdene Valdres og Indre Sogn. Den er trukket her fordi Vegvesenet ønsker at bare én entreprenør skal ha ansvaret for høyfjellsstrekningene.

Korte strekninger i Gausdal, Nordre Land og Vågå ligger også innenfor området Valdres, som omfatter 141,5 km riksveg, 606,2 km fylkesveg og 32,5 km gang/sykkelveg.

Forsiden akkurat nå