I dag kan trikken bli hindret av bilen til venstre hvis den legger seg foran for å ta en venstresving i Storokrysset. I framtida vil en rabatt av kantstein hindre det.
I dag kan trikken bli hindret av bilen til venstre hvis den legger seg foran for å ta en venstresving i Storokrysset. I framtida vil en rabatt av kantstein hindre det. ( Anders Haakonsen)

Omfattende ombygging av Grefsenveien i Oslo

En 500 meter lang strekning av Grefsenveien i Oslo skal bygges om. Det blir en stor jobb som også omfatter omlegging av VA-ledninger. Anleggsarbeidet er kostnadsberegnet til 150 millioner kroner.

Strekningen går mellom Storokrysset og Disen. Storokrysset ble åpnet i 1994 etter en ombygging til mange millioner. Den var ikke vellykket. Køene foran krysset er lange, og det har skjedd mange ulykker.

I Grefsenveien er det trikkeskinner i begge retninger. Arbeidet som skal utføres nå, dreier seg om om å bedre forholdene for trikker og syklister, og sikre tilstrekkelig vannforsyning til byen. Hva som skal skje med selve Storokrysset er foreløpig ikke avgjort.

Grefsenveien går i stigning fra Storokrysset i retning ut av sentrum. Inntil nylig var det gateparkering på den siden som går oppover. Nå blir parkeringsplassene fjernet og erstattet med sykkelfelt ved siden av fortauet.

 

Nye skinner på nytt fundament

 

Det blir nye trikkeskinner på nytt fundament på hele strekningen. Den nye trikketraséen blir flyttet nærmere sykkelfeltet. Denne løsningen betyr at trikker, busser og biler får felles felt ut av sentrum. Mot sentrum får kollektivtrafikken eget felt.

Kjørefeltet og kollektivfeltet blir skilt med en rabatt av kantstein på det meste av strekningen. Hensikten er å forhindre at biler som skal svinge til venstre i Storokrysset hindrer trikker og busser i å komme fram. Dette er et stort problem i dag.

På de siste 100 metrene inn mot Storokrysset blir det ingen rabatt. Trafikkavviklingen hadde blitt dårlig hvis de bilene som skal rett fram og de som skal til venstre måtte bruke samme felt helt fram til krysset.

 

Sykler går langsommere oppover

 

Løsningen som er valgt betyr at syklistene får eget felt på veg fra sentrum, men mot sentrum må de dele med bilene eller sykle på fortauet.

- Det er stor sykkeltrafikk i Grefsenveien, men vi mangler vegareal til å få en god og trafikksikker sykkelløsning i retning sentrum, sier prosjektleder Maria Suhr i Sporveien. - Derfor blir det bare ett sykkelfelt. Vi har valgt å legge det ut fra sentrum fordi syklistene kjører langsommere i motbakke.

- Sykkelfeltet blir 2,2 meter bredt. Fortauet ved siden av blir 2,4 meter bredt. Fortauet på den andre siden av kjørebanen får varierende bredde som i dag, men det blir ikke smalere enn 2 meter noe sted, sier Suhr.

 

Ferdig i 2020

 

Prosjektet er et samarbeid mellom Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune og Sporveien. Prosjekteringen er utført av Norconsult. Anbudsfristen er satt til 21. mai, men bare prekvalifiserte entreprenører kan gi pris på oppdraget.

Bymiljøetaten regner med anleggsstart i august. I februar 2010 skal jobben være fullført.
Strekningen mellom Disen og Storokrysset er første etappe i oppgradering av Grefsenveien. Andre etappe går mellom Storokrysset og Sandaker. Først når denne strekningen er ferdig regulert, vet man hvordan Storokrysset blir i framtida.

Forsiden akkurat nå