Behovet for utbedring av betongskader på Kanalbrua på fylkesveg 118 i Sarpsborg er åpenbar, men jobben kan vise seg å være så stor at den settes ut som en egen entreprise. (Foto: Statens vegvesen)
Behovet for utbedring av betongskader på Kanalbrua på fylkesveg 118 i Sarpsborg er åpenbar, men jobben kan vise seg å være så stor at den settes ut som en egen entreprise. (Foto: Statens vegvesen)

Økt interesse for bruvedlikehold i Østfold

I fjor vår ba Vegvesenet om pris på vedlikehold av bruer i Østfold. To entreprenører meldte sin interesse, men begge anbudene ble avvist på grunn av formelle feil. En ny utlysning har resultert i fem anbud. 

Anbudssummene etter de to utlysningene kan tyde på at det har vært penger å spare på å avlyse den første konkurransen. 29,67 millioner kroner var det laveste anbudet på første gang. Nå er det redusert til 21,16 millioner, men gevinsten er neppe så stor som tallene tyder på. Konkurransegrunnlaget er forandret siden første utlysning.

Det laveste anbudet er gitt av Ypsilon Contractors fra Skien. BMO fra Kongsberg følger like etter med 21,44 mill. De øvrige anbyderne er Consolvo fra Lier (23,49 mill.), Askim Entreprenør (24,30 mill.) og KF Entreprenør fra Oslo (24,55 mill.).

Oppdraget gjelder vedlikehold av bruer på riks- og fylkesveger i Østfold i år og neste år. Vegvesenet har opsjon på to års kontraktforlengelse. Anbudene er basert på enhetspriser på prosesser. Hvilke bruer som blir tatt avhenger av størrelsen på bevilgningene og hvor behovet er størst.

Alt slags vedlikeholdsarbeid inngår i oppdraget, men ikke store jobber. Når kostnadene for en enkelt bru overstiger et par millioner kroner, settes jobben ut som en egen entreprise.

Forsiden akkurat nå