TRAFIKK OG ITS

Nytt system for trafikkstyring skal gi bedre lysprioritet for trikk og buss i Stor-Oslo

Teknologiselskapet Aventi Technology sikret seg kontrakten med Bymiljøetaten i Oslo kommune på leveranse av et nytt prioriteringssystem for kollektivtrafikken.

Det nye prioriteringssystemet for trikk og buss i Stor-Oslo skjer i samarbeid med det nederlandske selskapet Technolution.
Det nye prioriteringssystemet for trikk og buss i Stor-Oslo skjer i samarbeid med det nederlandske selskapet Technolution. Ørn E. Borgen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
2. feb. 2021 - 07:00

Oslo har som mål å gjøre byen til et tryggere og grønnere sted ved å redusere biltrafikken med 30prosent i 2030. Allerede nå er antallet kollektivreisende i Oslo flere enn personbilreisende.

Prioritering av offentlig transport er nøkkelen for byens ambisjoner, og derfor har Bymiljøetaten inngått kontrakt med Aventi Techologogies, som i samarbeid med  Technolution Move, skal utvikle, implementere og vedlikeholde et system som gir betinget prioritet til busser og trikker ved trafikklys i byens gater.

Dalane Hydrogen på Eigerøya åpnet 8. februar, Anlegget på 1 MW kan produsere 140 tonn hydrogen i året, og kan oppskaleres til 6 MW.
Les også

400 mill. i hydrogen-støtte: – Ikke sikker på at vi får en ketchup-effekt

Punktlige og komfortable reiser

Hver dag beveger 2000 busser og trikker seg på kryss og tvers i Oslo og tilhørende Viken-regionen. Busser og trikker passerer mer enn 400 kryss kontrollert av trafikklys.

Det nye prioriteringssystemet for kollektivtransport skal kontinuerlig overvåke posisjonen på ruten til alle disse kjøretøyene. Systemet bestemmer prioriteringer basert på krav, og trafikklysene justeres deretter. Systemet vil også i stor grad kunne forhindre uønskede forsinkelser i signallysene. Resultatet er at offentlig transport beveger seg lettere gjennom byen, og passasjerene vil oppleve punktlige og komfortable reiser. Målet er at kollektivtransporten i Stor-Oslo-regionen skal bli enda mer pålitelig og et være et attraktivt alternativ til å reise med bil, forteller Aventi Technology i en pressemelding.

– Vi gleder oss til å få nytt prioriteringssystem for kollektivtransport på plass. Flere muligheter for å styre prioriteringene for kollektivtransport gir større handlingsrom. Vi ser på dette som et viktig bidrag for å gjøre det mer attraktivt å velge grønne reiser. I tillegg vil et enklere baksystem vil gjøre det enklere å overvåke og gjøre endringer i systemet, forteller Reidun Hauken, som er signallysspesialist i Bymiljøetaten Oslo Kommune.

Installeringen av det nye trafikkstyringssystemet omfatter over 400 kryss i hovedstaden. <i>Foto:  Aventi</i>
Installeringen av det nye trafikkstyringssystemet omfatter over 400 kryss i hovedstaden. Foto:  Aventi

Basert på velprøvd teknologi 

Det nye systemet for prioritering av offentlig transport vil enkelt sagt bestå av tre hovedkomponenter:

• Grensesnitt til sentrale databaser for GPS-informasjon om busser, trikker og eventuell annen prioritert trafikk.

• En sentralisert prosesseringsenhet for å bestemme betingede prioriteringer.

• Grensesnitt til trafikklyskontrollere for å be om prioritet.

Kjernefunksjonaliteten til systemet bygges på MobiMaestro®, trafikkadministrasjons-plattformen som er utviklet av det nederlandske teknologiselskapet Technolution Move. MobiMaestro er velprøvd teknologi. Den har en stor installert base i Nederland og resten av Europa.

Selv om MobiMaestro gir mye av den ønskede funksjonaliteten i sin standard versjon, vil Technolution Move måtte bygge flere komponenter for å oppfylle de spesifikke kravene til prioritering av Oslo kollektivtransport.  Systemet kan også brukes til å gi scenarier for spesielle situasjoner, for eksempel veiarbeid, trafikkhendelser og
andre større hendelser.

Boligkrise i salg og igangsetting av nye boliger, fastslår eiendomsbransjen om utviklingen i 2023 og spår tilsvarende i år.
Les også

Galopperende kostnader og bråstopp for nyboligsalget: – Nå strammer bankene inn

Bygger på åpne standarder

MobiMaestro bygger på åpne standarder for trafikkstyring. Grensesnittene til Oslo trafikklyskontrollere vil være basert på RSMP, den åpne Road Side
Messaging Protocol som brukes i hele Skandinavia for å kontrollere trafikklys og andre veianlegg.

Bruken av åpne standarder som RSMP forhindrer at man låses fast til en leverandør og vil gi byenfleksibilitet i forbindelse med fremtidige oppgraderinger av systemet.

– Vi er begeistret over at vi får levere et sofistikert prioritetssystem for offentlig transport i Oslo by, Viken-regionen og til Statens vegvesen som nasjonal veieier. Vi ser frem til å, sammen med alle involverte partnere, levere et system som vil bidra til den positive utviklingen av Oslo-regionen, sier Danny Vroemen, som er senior internasjonal forretningsutvikler hos Technolution.

Vil bli administrert og driftet av norsk selskap


Det norske teknologiselskapet Aventi, som har lang erfaring innen trafikkløsninger, som skal lede prosjektet. I tillegg er Aventi ansvarlige for å sette opp og administrere det offentlige transportprioritetssystemet og vertsmiljøet til det.

Aventi vil også stå for testing og konfigurering av systemet fremover i driftsfasen. Sammen med Technolution Move skal de levere service og vedlikehold for systemet i en periode på 10 år.

Basert på gjeldende prosjektplan vil den første leveransen av systemet, omfatte 20 kryss i Oslo, som skal bli koblet til Public Transport Priority-systemet i løpet 2021. Integrasjonen av alle de 400+ kryssene i systemet forventes å være fullført et års tid etter det.

Terje Hundere er daglig leder i norske Aventi Group.
Terje Hundere er daglig leder i norske Aventi Group.

– Vi takker for den tilliten som Oslo bymiljøetat med partnere har vist oss i dette prosjektet. For Aventi er denne leveranse en viktig anerkjennelse av den kompetanse Aventi besitter innen avansert veiovervåkning og styring. Technolution sin MobiMaestro programvare er et av de ledende systemer i markedet og er en utmerket plattform for prioritetsstyring. For Aventi passer dette som hånd i hanske for videre satsning innen moderne overvåkning og administrasjon av vei og trafikk, sier Terje Hundere, daglig leder i Aventi Group.

Cathrine Myhren-Haugen i Ruter sier det kan være utfordrende å sette på kjetting uten å være til hinder for annen trafikk.
Les også

Oppgitt buss-topp slår tilbake

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.