FERGEDRIFT

Nytt oppdrag: Vegvesenet vil ta et krafttak på fire fergekaier i Nordland

Her skal det legges til rette for lavutslippsferger, og kaiene skal rustes kraftig opp.

Fergeleiet på Bognes. Både denne fergeruta til Skarberget og ferga Drag-Kjøpsvik krysser Tysfjorden.
Fergeleiet på Bognes. Både denne fergeruta til Skarberget og ferga Drag-Kjøpsvik krysser Tysfjorden. Per Helge Seglsten
18. feb. 2021 - 08:56

Her skal det nemlig bli utslippsfri fergedrift etter hvert, trolig fra desember 2022.

For å legge til rette for det, så lanserer Vegvesenet nå dette prosjektet på riksvegfergesambandene E6 Bognes-Skarberget og riksvei 827 Drag-Kjøpsvik, begge lengst nord i Nordland. Samtidig skal det bli bedre universell utforming på de samme fergeleiene. Og kapasiteten på oppstillingsarealet på riksvei 827-sambandet skal økes til 90 personbilenheter på hvert fergeleie.

Dessuten skal det settes opp servicebygg på alle fergeleiene, samt legges føringsveier for 22 kV linje til framtidig teknisk bygg for ny fergeoperatør, som starter drift av sambandene 1. desember 2022.

På Kjøpsvik skal det bygges ny fergekai. De tre andre kaiene skal bygges om. Ei tilleggskai skal forlenges og breddes, og fergekaibrua på Drag skal skiftes ut. Innseilingsleden ved Skarberget skal bli dypere og bredere, og det betyr undervannssprengning.

I forbindelse med arbeidene skal sambandene stenges i disse månedene:

  • Riksvei 827 Drag-Kjøpsvik: September og oktober 2021, samt april og mai 2022
  • E6 Bognes-Skarberget: Januar, februar og mars 2022, samt september, oktober og november 2022

Sprenging, mudring og dumping kan bare skje fra og med september 2021 og ut januar 2022, samt fra og med september 2022 og ut november samme år.

En opsjon i oppdraget er å erstatte nye tette fergekaibruer med gitterristbruer.

Begge fergestrekningene krysser Tysfjorden sørvest for Narvik. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Begge fergestrekningene krysser Tysfjorden sørvest for Narvik. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Noen av mengdene i oppdraget:

  • Sprengning: 2600 m3
  • Fylling: 10.000 m3
  • Asfalt: 2000 m3
  • VA-grøfter: 800 m
  • Rekkverk: 1000 m
  • Sprenging under vann: 9000 m3
  • Plastring: 4500 m2
  • Stålkjernepæler: 1456 m

Prosjektet vil bli gjennomført modellbasert.

Frist for ferdigstillelse er 30. november 2022, men det er noen delfrister:

Oppstillingsplassene på Drag og Kjøpsvik skal være utvidet innen 15. desember 2021. Og føringsveiene for elektro, kommunikasjon og fundamentering til teknisk bygg skal være ferdige 1. september 2022.

Dette er en konkurranse med forhandlinger, og Vegvesenet planlegger å plukke ut mellom tre og seks leverandører som er kvalifisert til oppdraget.

Vegvesenet holder tilbudskonferanse på Teams 26. februar, og frist for å gi tilbud er 22. mars.

Problemstrekninger på E18 og E39 i Agder og Telemark. Tekstboblene viser hva slags ekstra utstyr som er satt inn i dagens kontrakt.
Les også

Kontrakt til 731 mill. skal gi færre problemer

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.