Bildet viser vestre portal av Høyangertunnelen. De som vil oppgradere elektroinstallasjonene i den, må gi anbud innen 6. september.
Bildet viser vestre portal av Høyangertunnelen. De som vil oppgradere elektroinstallasjonene i den, må gi anbud innen 6. september. (Bilde: Google)

Nytt oppdrag i Høyangertunnelen er utlyst

Oppgraderingen av Høyangertunnelen er delt i to oppdrag. Det første gjaldt anleggsarbeid. Nå står elektroinstallasjonene for tur. De som er interessert i oppdraget, må gi pris innen 6. september

Høyangertunnelen er 7 543 meter lang. Den inngår i fylkesveg 55 i Sogn og ble åpnet allerede i 1982. Som alle tunneler fra den tiden, må den oppgraderes.

Arbeidet er omfattende. Den første kontrakten var på temmelig nøyaktig 100 millioner kroner. Den gikk til Veidekke. Den neste blir en del mindre. I følge Vegvesenets overslag vil den komme på mellom 30 og 40 millioner.

Den som får kontrakten skal fjerne alle installasjoner i tunnelen og erstatte dem med blant annet 102,5 km kabler, 560 lysarmaturer, 300 rømmingslysarmaturer, 19 tavler, 14 UPS, 80 innvendig belyste skilt og 42 nødtelefoner.


Kraftigere vifter

Levering av vifter utlyses senere, men elektroentreprenøren skal montere dem. Før oppgraderingen var det 28 vifter i tunnelen. Når alt er ferdig, blir det bare 16, men ventileringskapasiteten blir likevel økt. De nye viftene blir kraftigere. Hver av dem har en effekt på 22 kW.

De nye viftene har en diameter på 1,4 meter, 65 cm mer enn de gamle. For å gi plass til dem er det strosset i hengen i den første entreprisen.

Det er også sprengt plass for fem nye tekniske bygg i tilknytig til havarinisjer. Tidligere var det bare to. De var for små til å tilfredsstille tidens krav.


Tettere mellom kolonnene

Prosjekteringen av elektroinstallasjonene er utført av Statens vegvesen i egenregi. Jobben må fullføres innen 1. november neste år. Hvordan arbeidet skal organiseres fram til da, blir det opp til entreprenøren å avgjøre.

- Veidekke har arbeidet døgnet rundt. Trafikken blir avviklet med kolonnekjøring. Det har vært opptil tre og en halv time mellom hver kolonne, sier Sveinung Hovland, som er prosjektleder for tunneloppgraderingen i Sogn og Fjordane.

- Nå har vi tilrettelagt for at elektroentreprenøren kan jobbe dag eller natt eller hele døgnet, men det kan ikke bli like lang tid mellom hver kolonne. En drøy time er det vi kan godta, sier Hovland.

Forsiden akkurat nå