DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Nytt firma overtar deler av Veidrifts kontrakt i Vestfold nord

En av underentreprenørene fikk fylkesveger og riksveg. Veidekke drifter hele E18.

Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. Illustrasjonsfoto: Knut Opeide, Statens vegvesen
13. feb. 2019 - 09:32 | Endret 13. feb. 2019 - 12:02

Vegvesenet har i ekspressfart formelt tildelt en ny kontrakt for å sikre vinterdriften på fyllkesveiene og riksvei 19 i nordre Vertfold.

Nå har det lille Holmestrandfirmaet Norvei fått driftskontrakt til en pris av 12,6 millioner kroner, og det sies spesifikt at det gjelder vinterdrift.

Firmaet var underentreprenør til Veidrift, som ble sparket fra kontrakten tidligere i år. 

Kontraktsinngåelse har skjedd uten kunngjøring av konkurranse på grunn av ekstrem tidsnød. Kontrakten ivaretar oppgaver som er kritisk for trafikksikkerheten. Det var derfor umulig å overholde fristene for en åpen anbudskonkurranse, skriver Vegvesenet i sin tildeling.

Gikk med underskudd

Norvei hadde i 2017 en omsetning på 13,6 millioner kroner og et resultatmessig underskudd på 465.000 kroner.

Avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens Vegvesen. <i>Foto:  Truls Tunmo, Teknisk Ukeblad</i>
Avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens Vegvesen. Foto:  Truls Tunmo, Teknisk Ukeblad

– Norvei var en av underentreprenørene til Veidrift, og er et kjent firma som fortsetter under vår ledelse. Sånn sett er det udramatisk. Veidrift hadde noen maskiner og strekninger selv, og for driften av E18 har Veidekke overtatt ansvaret. De hadde E18 sør for Tønsberg fra før. Nå håndterer de hele E18 i Vestfold resten av vinteren. Sommeren får vi komme tilbake til. Det viktigste har vært å holde vegene åpne for trafikk, og vi har fått mange positive tilbakemeldinger, sier Vegvesenets avdelingsdirektør i Vestfold og Telemark, Tore Kaurin.

– Vegvesenet har krav om at entreprenørene skal ha positiv egenkapital. Enkelte har reagert på at Norvei har egenkapital på minus 3,6 prosent i regnskapet fra 2017. Kommentar?

– Det var nytt for meg. Vi skal passe på at vi er ordentlige, men det er også viktig å få til fortsatt drift på strekningen. Vi skal ettergå de opplysningene der, sier Kaurin.

Alle ble tapere

– Stort sett alle blir tapere når vi må si opp en kontrakt som den med Veidrift. Men overordnet for oss har vært samfunnets behov og at trafikantene ikke skal synes at vegholdet er blitt dårligere. Det målet har vi nådd, sier han.

Vestfold nord-kontrakten er opprinnelig på tre år, og ville uansett gått ut 1. september i år.

Strekningene i dagens kontrakt skal lyses ut som den helt nye kontrakten Vestfold vest. Den består av E18 og områdene vest for europaveien. Det blir en åtteårig kontrakt for fylkesveiene og en femårig kontrakt (evt pluss et år) for riksveier.

 

LES OGSÅ: Vegvesenet overtar selv driften i Vestfold etter sparkingen av Veidrift

LES OGSÅ: Veidrift sies opp fra nok en driftskontrakt

LES OGSÅ: Veidrift: – Vi trekker oss ut av markedet for drift og vedlikehold etter dette

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.