PROSJEKTER

Nytt E6-prosjekt blir det første som bærekraft-sertifiseres med Ceequal

Nye Veier-prosjektet mellom Ulsberg og Vindåsliene i Trøndelag skal bygges med det internasjonalt anerkjente Ceequal-systemet. Målet er økt bærekraft og mindre klimagassutslipp gjennom hele prosjektet.

Hele prosjektet er kostnadsberegnet til 3,6 milliarder kroner.
Hele prosjektet er kostnadsberegnet til 3,6 milliarder kroner. Foto: Nye Veier
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
13. mars 2020 - 10:27

Det er Rambøll som er rådgiver for Nye Veier på den 25 kilometer lange strekningen som skal bygges. Dette blir et av Norges første veiprosjektet hvor sertifiseringssystemet for bærekraft, Ceequal, skal brukes, forteller Rambøll på sine nettsider.

Lise Støver er miljørådgiver i konsulentselskapet Rambøll. <i>Foto:  Rambøll</i>
Lise Støver er miljørådgiver i konsulentselskapet Rambøll. Foto:  Rambøll

– Det er liten tvil om at store anleggsprosjekter påvirker miljøet i betydelig grad. Derfor vil det ha stor effekt om vi kan benytte et standardisert verktøy for å redusere negative påvirkninger, og i tillegg stimulere til å skape nye verdier i området, sier miljørådgiver Lise Støver, som er såkalt Ceequal-assessor på E6-prosjektet.

Rambøll ønsker å være tidlig på ballen med å få håndfast erfaring med systemet, som baserer seg på å finne gode løsninger for både samfunnet, miljøet og økonomien. Nå er samhandlingsfasen for veiprosjektet igangsatt, mens selve anleggsarbeidet ikke kommer i gang før til senhøsten.

Et vellykket grep som har mange navn: Romlefelt, sinusriller eller det mer formelle «forsterket midtoppmerking».
Les også

Vegtilsynet skal gå romlefeltene etter i sømmene

Får identifisert miljøhensyn

Tidligere har man ikke hatt et standardisert verktøy for å måle bærekraft og miljøpåvirkning i veiprosjekter i Norge. Imidlertid har Nye Veier gjort det klart at Ceequal nå blir et krav på alle deres prosjekter i fremtiden.

– Mye av miljølovverket i Norge er bra, så det å få systematisert arbeidet vårt med et verktøy som Ceequal, hever kvaliteten ved at vi får dokumentert hva vi ivaretar, sier Anne-Lise Bratsberg, rådgiver for ytre miljø i Nye Veier.

Hun forventer at systemet vil bidra til å få identifisert miljøhensyn så tidlig som mulig slik at man kan ta de store grepene allerede i planleggingsfasen. Det gir også potensiale for store økonomiske besparelser.

Ingrid Aamnes vil ha datainnsamling i sanntid fra elektrifiserte byggeplasser.
Les også

Byggeplassene elektrifiseres – men sliter uten felles ladestandard

Skal infiltrere alle operasjoner og avgjørelser

Miljørådgiver Lise Støver i Rambøll, forteller at Ceequal  skal infiltrere alle operasjoner i veiprosjektet, og at det blant annet vil medføre bruk av mest mulig lokale ressurser, både når det gjelder valg av materialer men også arbeidskraft for å gi merverdi til lokalsamfunnet.

E6 Ulsberg - Vindåsliene i Trøndelag blir en nye firefelts strekning på 25 km. <i>Foto:  Nye Veier</i>
E6 Ulsberg - Vindåsliene i Trøndelag blir en nye firefelts strekning på 25 km. Foto:  Nye Veier

– Redusert transport gir lavere CO2-utslipp, og økonomiske besparelser ved lavere energibruk. Derfor ser vi på hvordan folk i prosjektet forflytter seg, og har allerede laget en plan for å samkjøre eller ta toget når vi kan.

– Ceequal er på full fart inn i Norge ikke bare på vei, men på alle typer anleggsprosjekter som jernbane, broer, landskapsarkitektur og parkanlegg, sier miljørådgiver Lise Støver i Rambøll.

Hun mener at styringssystemet gir større forutsigbarhet, og gjør det enklere å sammenligne kontrakter og kvalitet i prosjektene.

Mona Fagerås, SVs medlem i Stortingets transportkomité, er klar på at prosjektet Arna-Stanghelle er høyt prioritert fra deres side.
Les også

Holder fast ved prosjektet: – Kostnadsøkningen er ingen overraskelse

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.