Det er bare en tilbyder på hver av de to oppdelte fylkesveikontraktene i Vestfold.
Det er bare en tilbyder på hver av de to oppdelte fylkesveikontraktene i Vestfold. (Foto: Paul Kleiven/NTB Scanpixl)

Driftskontraktene for Vestfold

Nytt dilemma for Vegvesenet: Bare en tilbyder på hver driftskontrakt i Vestfold 

Tilbudsåpning i dag.

Igjen er det tilbudsåpning på driftskontrakter i Vestfold med bare en tilbyder. Dermed ser det ikke ut til at det har hjulpet særlig å dele det som var en stor kontrakt for Vestfold opp i tre mindre kontrakter, slik Statens vegvesen gjorde tidligere i år i håp om å øke interessen fra entreprenørene.

Ved forrige konkurranse ble det kun mottatt ett tilbud, konkurransen ble avlyst på grunn av manglende bevilgninger for å inngå kontrakt med tilbyder. Dermed ble det besluttet at kontrakt 0702 Vestfold vest skulle deles opp i tre mindre kontrakter; 0702 Vestfold syd, 0703 Vestfold nord og 0704 Vestfold riksveg.

I midten av mai ble lyste derfor Vegvesenet ut to toårige driftskontrakter for fylkesveiene i Vestfold, og en ettårig kontrakt for riksveiene, men altså uten noe særlig respons.

På kontrakt 0703 Vestfold nord har Mesta AS gitt en pris på kr 178.999.760,-. Den omfatter drift og vedlikeholdet av fylkesveier med tilhørende sideanlegg i Svelvik, Sande, Holmestrand, Horten og Re kommuner.

På kontrakt 0702 Vestfold syd har Veidekke AS gitt et tilbud på kr 63.684.248,-.

Dette oppdraget omfatter drift og vedlikehold av fylkesveiene med tilhørende sideanlegg i deler av Sandefjord kommune og deler av Larvik kommune.

– Skuffet over den lave interessen

Avdelingsdirektør Tore Kaurin i Statens vegvesen sier til Veier24 at den umiddelbare reaksjonen er at tilbudet på Vestfold syd er innenfor de byggherrekalkylene som de har gjort på forhånd.

– Når det gjelder tilbudet på Vestfold nord-kontrakten er dette høyere enn forventet, så her må vi se hva vi gjør, forteller han. Noen ny utlysning vil måtte være en nødløsning, ifølge Kaurin.

– Vi skal nå gå inn i tilbudene vi har fått, og se nærmere på om det er mulig å gjøre noen justeringer.

– Når jeg er skuffet, så er det fordi tallet på tilbydere var så få. Vi mente at de justeringer vi hadde gjort ved å ta bort endel risikofaktorer, skulle hjelpe på. Blant annet har vi lempet på endel tidskrav, samt høynet endel enhetspriser på noen av elementene i kontrakten, forteller Tore Kaurin.

 

Forsiden akkurat nå