Dagens Mjøsbru, som er 1420 meter lang og sto ferdig i 1985, vil blir revet når en ny bru beregnet for firefeltstrafikk skal bygges.
Dagens Mjøsbru, som er 1420 meter lang og sto ferdig i 1985, vil blir revet når en ny bru beregnet for firefeltstrafikk skal bygges. (Foto: Bård Løken, NTB)

Nye Veier vil utrede to alternativer for plassering av den nye Mjøsbrua

Samtidig forslår utbyggingsselskapet å planlegge ny E6 Moelv-Roterud for fartsgrense 100 km/t, ikke som tidligere for 110 km/t.

Nye Veier har arbeidet med prosjektet for å utvikle løsninger som gjør at utbyggingen kan realiseres. Det forteller selskapet i en pressemelding.

Sekskapet har utført omfattende registreringer av natur og grunnundersøkelser i Mjøsa, og er i dialog med kommunale og regionale myndigheter om revidert planprogram for ny E6 Moelv-Roterud.

I løpet av høsten vil planprogrammet sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn. Planprogrammet skal deretter fastsettes i Gjøvik og Ringsaker kommuner på nyåret.

Minst mulig risiko for kostnader og HMS

Ett av brualternativene som Nye Veier skal utrede nærmere. Illustrasjon: Nye Veier

– Vi har jobbet grundig med prosjektet. Planprogrammet fra Nye Veier innebærer at vi ønsker å utrede to mulige alternativer for ny firefelts bru over Mjøsa. I arbeidet har vi vært særlig opptatt av å kartlegge grunnforholdene i Mjøsa, sier Jarle Kristian Tangen, prosjektutviklingssjef i Nye Veier.

– Det er en svært viktig faktor med tanke på plassering av ny Mjøsbru med minst mulig risiko for kostnader og HMS ved bygging av brua. Flere ulemper gjenstår, men med gode nok avbøtende tiltak kan dette bli bra, sier han.

Gjenbruk av av dagens veg

Jarle Kristian Tangen, prosjektutviklingssjef i Nye Veier

– Vi foreslår også å planlegge ny E6 Moelv-Roterud for fartsgrense 100 km/t, ikke som tidligere for 110 km/t. Å redusere geometrikravene til nye E6 medfører at dagens E6 kan utgjøre halvparten av ny motorvei, og dette bidrar til å redusere C02-utslippet og øker bærekraften i prosjektet. Med å gjenbruke mer av dagens veg får vi også til å redusere nedbygging av matjord og minske inngrepene i næringsarealer. Nå skal planprogrammet behandles i kommunene før det legges ut på høring, sier Tangen.

De viktigste grepene for å redusere klimagassutslippene er:

  • Redusert lengde og bredde på ny bru over Mjøsa
  • Redusert omfang av fundamentering for bru over Mjøsa
  • Mest mulig gjenbruk av dagens vei på Birisiden med fartsgrense 100 km/t
  • Redusert behov for sprengning og massetransport hovedsakelig ved å begrense skjæringer og fyllinger

For å kunne planlegge for 100 km/t må Nye Veier søke fravik fra gjeldende regelverk. Etter at høringsperioden for planprogrammet er gjennomført og fastsatt av kommunene, vil Nye Veier på nyåret begynne på arbeidet med forslag til reguleringsplan for ny E6 Moelv-Roterud.

Forsiden akkurat nå