Nye Lågen bru vil gi en betydelig reduksjon av trafikk på nettopp eksisterende E6-bru, som er dokumentert å være den mest sårbare delen av reservatet.
Nye Lågen bru vil gi en betydelig reduksjon av trafikk på nettopp eksisterende E6-bru, som er dokumentert å være den mest sårbare delen av reservatet. (Foto: Nye Veier)

Nye Veier: Vi utsetter E6-utbyggingen på ubestemt tid

Nye Veier melder at det er den direkte konsekvensen etter at Miljødirektoratet tok en klage til følge, og satte til side Statsforvalteren i Innlandet sitt vedtak om dispensasjon fra verneforskriften for å fremføre ny E6 på bru over Lågendeltaet naturreservat.

Espen Almlid er utbyggingsdirektør i Nye Veier. Foto: Fotograf Liv-Unni

- Planarbeidet for 23 kilometer ny, trafikksikker Roterud-Storhove har pågått i tre år i tett samarbeid med en rekke interessenter. Planen er vedtatt i Lillehammer og Gjøvik kommuner. Omgjøring av tillatelse til kryssing av Lågen like før prosjektet skal i produksjon, får konsekvenser. Planprosessen har vært svært omfattende. Løsningen som er vedtatt for E6, mener vi er den beste når alle hensyn er vektet. Vi har ingen plan B for prosjektet. Til det er vi kommet for langt i planprosessen, som til nå har kostet 400 millioner kroner, sier Espen Almlid, utbyggingsdirektør i Nye Veier.

Får konsekvenser for flere prosjekter

Hvilke konsekvenser denne saken får på lang sikt, er ennå for tidlig å konkludere. Det er likevel åpenbart at det betyr forsinkelser på fremdrift i forhold til realisering av ny, trafikksikker E6 gjennom Gudbrandsdalen, heter det i meldingen fra Nye Veier.

Stans i Roterud - Storhove får konsekvenser for prosjekt både sør og nord for seg.
Et resultat med endret linjevalg for Roterud - Storhove vil kunne påvirke fremdrift for Moelv-Roterud med ny Mjøsbru, og planleggingen av riksvei 4.

E6 Storhove – Øyer nord for E6 Roterud – Storhove, har godkjente reguleringsplaner i både Lillehammer og Øyer kommune. Prosjektet er nå i konkurranse etter flere runder med optimalisering.

- Heller ikke i dette prosjektet kan anleggsarbeid påbegynnes før linjevalg for E6 Roterud – Storhove er avklart. I ytterste konsekvens vil ikke dette prosjektet bli gjennomført, forklarer Almlid.

- Prosjektene henger naturlig sammen. Det er ikke usannsynlig med forsinkelser på ubestemt tid, sier Almlid.

Har gjennomført betydelig optimalisering

Utbyggingsdirektøren fremhever at det er gjennomført betydelig optimaliseringsarbeid i E6 Roterud – Storhove for å minske avtrykket på omgivelsene.

Det er planlagt betydelig gjenbruk av eksisterende E6 og konstruksjoner, en rekke løsninger for å avlaste E6 inn til Lillehammer by er på plass, utvidelse gang- og sykkelveinett og ny E6 inn i 4000 meter tunnel fra Vingrom til brua over Lågendeltaet.

Avslaget på krysningssted av Lågen har vært gjenstand for en omfattende kartlegging av naturressurser, fauna, fugl og fisk. Det har vært svært høyt søkelys på å minimalisere påvirkningene av prosjektet. Det er samtidig dok umentert at den mest sårbare delen av reservatet, er området hvor dagens E6 krysser over Lågen. Nye Lågen bru vil gi en betydelig reduksjon av trafikk på nettopp eksisterende E6-bru.

Byggemetode av ny bru er optimalisert fra planarbeidet som ble gjennomført av Statens vegvesen. Konstruksjonen som er planlagt nå, er langt mindre dominerende enn opprinnelig. Den optimaliserte løsningen er samme type som med hell er realisert over sårbare områder som drikkevannskilde, lakseførende vassdrag og trafikkert vei ved byggingen av ny E39 mellom Kristiansand og Mandal i Agder. E39-prosjektet ble offisielt åpnet 9. desember i år.

Vurderer oppstart av andre prosjekter

– Nå må vi se på utbyggingsporteføljen på nytt. Nye Veier har prosjekter som er modne for utbygging. Med Miljødirektoratets vedtak som nå foreligger omkring E6 Roterud – Storhove, er det naturlig vurdering å forsere oppstart på andre utbyggingsklare prosjekter i porteføljen til Nye Veier, sier utbyggingsdirektør Espen Almlid.

Nye Veier gjør det klart at å sette til side Statsforvalterens dispensasjon over Lågen, betyr at oppstart for hele strekningen er uavklart.

Forsiden akkurat nå