Nye Veier storfornøyde etter innledende møter med spanske Acciona

- La oss innse at vi har noe å lære av et konsern som bygger infrastruktur verden over. Det sier prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan om entreprenøren som er innstilt til totalentreprisen for E6 Ranheim–Værnes

Konkretiseringsfasen er i gang, med representanter fra Acciona, Multiconsult, Leonhard Nilsen & Sønner, samt Nye Veier. Fram mot kontraktsignering i slutten av september blir det ukentlige samlinger.
Konkretiseringsfasen er i gang, med representanter fra Acciona, Multiconsult, Leonhard Nilsen & Sønner, samt Nye Veier. Fram mot kontraktsignering i slutten av september blir det ukentlige samlinger. Foto: Nye Veier
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
24. aug. 2018 - 12:37

– Det er ingen tvil om at Acciona går inn i norsk veibygging med største alvor. Konsernet har tydelig signalisert at de ønsker et fotfeste her i landet, opplyser Vatnan, som ikke bekymrer seg nevneverdig for kultur- og språkforskjeller.

 

Trolig kontraktssignering i september

Denne uken startet de innledende møter mellom Nye Veier i Trøndelag og det spanske selskapet Acciona Construcción, med deres norske underleverandører Multiconsult og Leonhard Nilsen & Sønner.

Grupperingen i sommer ble innstilt til totalentreprisen for E6 Ranheim–Værn er nå inne i den såkalte konkretiseringsfasen, som i hovedsak dreier seg om hvordan valgt entreprenør skal nå Nye Veiers prestasjonsmål og håndtere risiko (se under).

Endelig avtale blir etter alt å dømme signert i slutten av september.

 

Trafikkhåndtering blir største utfordring

– Så langt ser dette bra ut. Acciona møter godt forberedt, og sammen med sine norske partnere har de tatt inn over seg Nye Veiers høye ambisjoner på områder som sikkerhet, samfunnsansvar, integrert samhandling og digitalisering, sier Vatnan.

Han føyer til at trafikkhåndtering blir en av de største utfordringene for dette E6-prosjektet. Strekningen fra Trondheim til Værnes er blant de travleste nord for Oslo, og gode planer for trafikkavvikling i anleggsperioden er helt avgjørende for å lykkes.

 

Utvikler for over 2 milliarder

Nye veiers prosjektdirektør, Johan Arnt Vatnan <i>Foto:  Nye Veier</i>
Nye veiers prosjektdirektør, Johan Arnt Vatnan Foto:  Nye Veier

Acciona er et verdensomspennende infrastrukturkonsern med 38 000 ansatte og aktivitet i over 40 land. Omsetningen er på 70 milliarder kroner, og årlig bruker konsernet mer enn to milliarder til forskning og utvikling.

– Dette bør norske entreprenører merke seg. Her er det virkelig snakk om et selskap som satser på ny kunnskap og innovative løsninger på alle felt, slik vi som byggherre også må gjøre, poengterer Vatnan.

Ifølge prosjektdirektøren er E6-kontrakten i Trøndelag, med en verdi på ca. 4 milliarder, også av vesentlig betydning for en global entreprenør som Acciona. Kontrakten er derfor solid forankret i konsernets toppledelse.

 

Ønsker norsk fotfeste

– Bedriftskulturen i Acciona oppfatter jeg som relativt lik den norske, med stor vekt på åpenhet og effektiv informasjonsdeling. I likhet med oss er spanjolene dessuten opptatt av tettest mulig samhandling mellom byggherre, rådgiver og entreprenør.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Det språklige samarbeidet kommer også til å gå fint. Engelsk er jo det internasjonale prosjektspråket, og jeg tror det er fordel at ingen av partene har dette som morsmål. Dermed får vi en språklig likeverdighet som kan tilføre prosjektet en positiv effekt, påpeker Vatnan.

 

– Konkurranse på like vilkår

Hvor kontroversielt er så valget av en utenlandsk totalentreprenør til Ranheim–Værnes-prosjektet? Ifølge Nye Veier-sjefen i Trøndelag har det kommet få negative tilbakemeldinger. Noe annet hadde han heller ikke ventet.

– Som kjent lever vi i en global verden og er underlagt EUs konkurranseregler. Da må vi også tillate at ikke-norske entreprenører vinner kontrakter her i landet. Men forutsetningen er alltid konkurranse på like vilkår, presiserer Vatnan.

E6 Ranheim–Værnes skal bygges ut som firefelts motorvei, og dagens tre tunneler får nye løp. Dessuten bygges ny tunnel forbi Hommelvik. Strekningen planlegges med 110 km/t som tillatt hastighet.

Byggestart er planlagt sommeren 2019. Hele prosjektet ventes fullført i 2024/2025.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.