Da selskapet ble opprettet fikk de ansvaret for en rekke viktige veistrekninger på riksveinettet. Strekningene som selskapet fikk ansvar for var konsentrert om fire regioner i Norge:
- E6 nord og sør for Trondheim i Trøndelag
- Helhetlig utbygging av E6 i Innlandet
- Gjenstående utbyggingsstrekninger på E18 mellom Oslo og Kristiansand
- E39-utbyggingen mellom Kristiansand og Ålgård.
Oppstartsportefølje
– Gjennom systematisk arbeid for å redusere kostnadene og øke nytten for veibrukerne har selskapet klart å redusere kostnadene med om lag 20 prosent, og den samfunnsøkonomiske lønnsomheten er forbedret fra å være negativ for porteføljen til å bli positiv. Dermed ble selskapets utbyggingsansvar utvidet med tre nye strekninger uten å tilføre selskapet mer penger. Vi har nå ansvar for cirka sju prosent av riksveinettet, sier Hobbesland i en melding fra Nye Veier.
Neppe nok til at Nygård får en plass i historiebøkene
Gir muligheter til å jobbe mer effektivt
– Med en slik portefølje har vi godt grunnlag for å kunne arbeide med effektivisering av drift og vedlikehold som nå dekker stadig større deler av veibudsjettene. Vi foreslår i vårt NTP-innspill 20 konkrete strekninger som kan overføres
Han viser til at Nye Veiers arbeid med å verdiøke de 18 strekningene etter mai-leveransen, har
Derfor mener han det er realistisk å redusere kostnadene ytterligere utover de 20 prosentene som selskapet har synliggjort i oppstartsporteføljen.
I tillegg til de 18 strekningene fra mai-leveransen har selskapet i denne NTP-leveransen lagt til to nye strekninger: Riksvei 13 fra Tau til Sogndal og transportbehov i og rundt Bergen.
Over 10.000 soldater inntar veiene i Finnmark
Vil kreve fire milliarder mer årlig
Da Nye Veier ble opprettet, ble det lagt til grunn at selskapet skulle bli tilført fem milliarder kroner hvert år i 20 år. Med de besparelsene som allerede er oppnådd, og en fortsatt 20-årshorisont for budsjettrammen, mener Nye Veier de vil kunne gjennomføre store utbygginger uten store økninger i bevilgningene til selskapet.
Strekningene som er foreslått overført til selskapet er satt opp i tre grupper avhengig av nivå på framtidige bevilginger til selskapet.
Gruppe 1 av prosjekter kan selskapet gjennomføre uten at de årlige bevilgningene til selskapet øker.
Hvis selskapet får en økning i de årlige bevilgningene på en til to milli
Ved en bevilgningsøkning på fire milliarder kroner årlig vil Nye Veier kunne løse svært mange av utfordringene på riksveinettet.
Slår alarm: – Kan få alvorlige konsekvenser