PROSJEKTER

Nye Veier og Statens vegvesen er blitt enige om kryssløsninger for E18 ved Porsgrunn

Vegdirektoratet har godkjent fravikssøknadene fra Nye Veier om avslutning av påkjøringsrampene på ny E18 gjennom Porsgrunn.

E18-traseen mellom Langangen og Kjørholt.  Kryssene man har blitt enige om, er helt til venstre i kartet.
E18-traseen mellom Langangen og Kjørholt. Kryssene man har blitt enige om, er helt til venstre i kartet. Illustrasjon: Nye Veier
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
11. des. 2019 - 07:36

Statens Vegvesen ville som fagmyndighet ikke godkjenne Nye Veiers forslag om to såkalte halve kryss for avkjøringen til riksvei 36 ved Porsgrunn. Men nå har de snudd, og i en felles pressemelding  fortelles det at de er enige om en omforent løsning med  følgende hovedelementer:

  • Halvt kryss med nordvendte av- og påkjøringsramper i Skjelsvikdalen og som avsluttes i tunnel
  • Halvt kryss med sørvendte ramper sør for Steinbrekkatunnelen
  • Ny parallell lokalvei langs ny E18 mellom Skjelsvikdalen og Kjørholt

Statens vegvesen ønsket i utgangspunktet at det skulle bygges fullskala kryss av hensyn til framkommelighet og trafikksikkerhet. Uenigheten gjorde at man sto i fare for å få forsinkelser i framdriften av Nye Veier-prosjektet gjennom Porsgrunn.

Siv Mossleth er stortingsrepresentant for Senterpartiet, Nordland
Les også

Nye Veier mister prosjekt

– Dette var en gladmelding

Magne Ramlo, prosjektdirektør E18 Langangen-Grimstad <i>Foto:  Bjørn Thorkildsen, Nye Veier</i>
Magne Ramlo, prosjektdirektør E18 Langangen-Grimstad Foto:  Bjørn Thorkildsen, Nye Veier

– Vi er tilfreds med at fravikene er godkjente og at vi kan komme videre i arbeidet med utbygging av ny E18 gjennom Porsgrunn. Vi legger ikke skjul på at det har vært en krevende prosess, men vi opplever at det har vært veldig god dialog med Vegvesenet og at begge parter har vært løsningsorienterte. Dette var en gladmelding før jul, sier Magne Ramlo, prosjektdirektør i Nye Veier for E18-utbyggingsområdet fra Langangen til Grimstad.

Tore Kaurin, avdelingsdirektør i Vegvesenet <i>Foto:  Knut Opeide, Statens vegvesen</i>
Tore Kaurin, avdelingsdirektør i Vegvesenet Foto:  Knut Opeide, Statens vegvesen

– Fra Vegvesenets side har det vært viktig å sikre kryssløsninger som ivaretar framkommelighet og trafikksikkerhet og gir god kobling til ny og fremtidig riksvei 36. I tillegg gir den omforente løsningen et mye enklere kjøremønster for trafikken som skal til og fra Grenland og resten av Telemark, sier Tore Kaurin, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Tore Jan Hansen er avdelingsdirektør for Statens vegvesen Drift og vedlikehold i Agder, Telemark og Vestfold.
Les også

Slik håndterer de kaosværet

Ingen innsigelser 

– Når både påkjøringsramper i tunnel og kryss i tunnel nå er godkjent, og den omforente løsningen legges til grunn for en ny reguleringsprosess, vil vi ikke ha innsigelse til en slik plan, sier han.

Kaurin påpeker at Statens vegvesen er enige med Nye Veier om prinsippløsningene, og mener det er bra at de to  har lagt bak seg uenighetene om denne delen av E18-utbyggingen.

Kryssløsningene ved Porsgrunn er ikke de eneste problemene som har rammet E18 parsellen mellom Langangen og Rugtvedt, og i oktober bad Nye Veier bransjen om hjelp til å se på utbyggingsprosjektet med nye øyne. Etter dette har oppdraget med å bygge Grenlandsbrua og naboparsellene blitt lyst ut på nytt som tre entrepriser.

Vedlikehold og rassikring må prioriteres i Nasjonal transportplan, mener NAF.
Les også

Fylkesveiene: Forfall og rassikring vil koste 166 milliarder

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.