Nye Veier kan spare ytterligere 1 milliard på E39

Velges en ny, indre trasè forbi Lindesnes kan det bety en ytterligere besparing på 1 milliard kroner på E39 Kristiansand - Mandal.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
28. sep. 2017 - 11:10

Det opplyser prosjektdirektør Asbjørn Heieraas til NRK Sørlandet. Han forteller at denne mulige løsningen er kommet fram i en konsulentrapport utarbeidet av COWI, og at fylkespolitikerne er orientert om de nye opplysningene.

-Denne løsningen framstår som veldig interessant, ikke minst fordi det i mindre grad også berører boliger og boområder, enn det opprinnelige alternativet, forteller Heieraas. En endelig beslutning om trasevalget vil ifølge prosjektdirektøren skje i løpet av et par uker.

Dette kartet viser den alternative trassen, som også trolig blir valgt, med blå strek. <i>Foto:  Nils Bernt Rinde</i>
Dette kartet viser den alternative trassen, som også trolig blir valgt, med blå strek. Foto:  Nils Bernt Rinde

Anleggsstart på det aktuelle området forbi Lindesnes er omkring årsskiftet 2021/-22. Derfor påvirker ikke arbeidet med å optimalisere E39-korridoren fremdriftsplanen på strekningen.

 

Stor utenlandsk interesse

Nye Veiers prosjektdirektør Asbjørn Heieraas <i>Foto: Nye Veier </i>
Nye Veiers prosjektdirektør Asbjørn Heieraas Foto: Nye Veier 

Etter at Nye Veier før ferien la ut et forhåndvarsel om jobben på 19 km motorveg mellom Kristiansand vest og Mandal øst ut på Doffin, har det meldt seg 27 selskaper som kan være interessert i oppdraget. Ifølge Heieraas er innslaget av utenlandske interessenter stort, og selskapene som så langt har luktet på jobben kommer fra Spania, Italia, Tyskland, Tyrkia og Kina.

Han antar at 10-15 av disse interessentene vil ønske å delta i konkurransen om å bli prekvalifisert.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.