PROSJEKTER

Nye Veier har signert kontrakt i Trøndelag med Peab og Cowi

Prosjektet gjennomføres med den nye modellen som kalles Integrert prosjektleveranse.

IPL-kontrakten er signert. Fv. Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Trøndelag, Kirsti Engebretsen Larssen, regional markedsdirektør i Cowi, Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier, og Johan Hansson, administrerende direktør i Peab Anlegg.
IPL-kontrakten er signert. Fv. Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Trøndelag, Kirsti Engebretsen Larssen, regional markedsdirektør i Cowi, Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier, og Johan Hansson, administrerende direktør i Peab Anlegg. Foto: Hyggelaget
20. feb. 2019 - 14:09

I dag signerte Nye Veier kontrakt med Peab og Cowi. Prosjektet gjennomføres med en ny modell, Integrert prosjektleveranse (IPL). De tre IPL-partnerne skal sammen, i en felles kontrakt, bygge firefelts motorvei fra Kvål til Melhus. Samarbeidsformen er helt unik innen norsk veibygging, skriver Nye Veier i en pressemelding.

Nye Veier skal bygge ny firefelts motorvei fra Ulsberg til Åsen. For den syv kilometer lange strekningen Kvål-Melhus har Nye Veier valgt Peab som entreprenør og Cowi som rådgiver.

– Peab og Cowi scoret best på samtlige evalueringskriterier, altså risiko, organisasjon og pris, og derfor falt valget på dem. Vi gleder oss til å starte samarbeidet, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier i pressemeldingen.

Ny gjennomføringsmodell innen norsk veibygging

Kontrakten med Peab og Cowi er den første som gjennomføres som Integrert prosjektleveranse (IPL) i Nye Veier, og det er helt nytt innen norsk veibygging. Kontraktsformen går ut på at byggherre, entreprenør og rådgiver utvikler et forpliktende, tillitsbasert fellesskap som skal jobbe for det beste for prosjektet i alle faser i en åpen arbeidsform med åpne kalkyler, insentivmodell og delt risiko.

– På den måten får vi en helhetlig optimalisering og en raskere og kostnadseffektiv utbygging, noe som er helt i tråd med Nye Veiers mandat, sier Vatnan.

IPL forutsetter full åpenhet mellom IPL-partnerne (Nye Veier, Peab og Cowi) med samlokalisering av medarbeiderne gjennom hele prosjektet. Det er etablert et prosjektkontor for samhandling sentralt i Melhus sentrum.

Bedre trafikksikkerhet og mindre kø

Strekningen er ferdig regulert og går gjennom Melhus kommune. Byggestart forventes å være høsten 2019. Veien vil være fullført med fire felt medio 2021. Kontrakten har en kostnadsramme på ca. 700 millioner kroner eks. mva. og prosjektets totalkostnad er ca. 1,1 milliard kroner inkl. mva. Målsettingen med prosjektet er mer trafikksikker E6 på denne strekningen og vesentlig bedring av kapasiteten gjennom Kvål sentrum.

Konkurransen med prekvalifisering for denne strekningen ble utlyst i juni 2018. I september samme år ble tre tilbydere kvalifisert for å konkurrere om IPL-entreprisen.

 

LES OGSÅ: Nye Veier har bestemt hvem som skal bygge E6 mellom Kvål og Melhus

LES OGSÅ: E6 mellom Ulsberg og Melhus flyttes opp på prioriteringslista hos Nye Veier

LES OGSÅ: Nye Veier vil flytte om på prioriteringslista i Trøndelag

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.