Bildet er fra Helltunnelen rett sør for Værnes. Denne og de andre tunnelene mellom Ranheim og Værnes får doble løp.
Bildet er fra Helltunnelen rett sør for Værnes. Denne og de andre tunnelene mellom Ranheim og Værnes får doble løp. (Nye Veier)

Nye Veier har valgt entreprenør for konkretiseringsfasen for E6 mellom Ranheim og Værnes i Trøndelag

Klart fredag.

Nye Veier AS har besluttet at Acciona Construcción S.A. skal videre til konkretiseringsfasen for E6-utbyggingen mellom Ranheim og Værnes (23 km). Kontrakten har en verdi på ca. 4 milliarder kroner ekskl. mva, opplyses det i en pressemelding fredag ettermiddag. 

Med seg har det spanske entreprenørkonsernet Leonhard Nilsen & Sønner AS, Multiconsult Norge AS og Acciona Mantenimiento de Infraestructuras S.A. 
Acciona har fra før av store oppdrag i Norge.

– Det har vært stor interesse for konkurransen, og til slutt sto vi igjen med tre konstellasjoner som var innenfor byggherrens maksimalpris. Med dette prosjektet er vi i gang i samtlige utbyggingsområder, og vi ser frem til oppstart i Trøndelag, sier adm. direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier AS.

LES OGSÅ: Nye Veier har valgt AF Gruppen Norge AS for bygging av E39 Kristiansand vest - Mandal øst

Konkurranse med prekvalifisering ble utlyst i desember 2017. I februar i år ble fem tilbydere kvalifisert for å konkurrere om totalentreprisen, med tidlig involvering av entreprenør. For prosjektet E6 Ranheim–Værnes ble tilbyderne dessuten invitert til å samhandle om alle deler av prosjektet i utviklingsfasen, innenfor byggherrens maksimalpris, før kontrakten lukkes som totalentreprise.

De som ble med videre var: 

Acciona Construcción

Skanska Norge AS

Salini Impregilo S.p.A

AF Gruppen

Ininera S.p.A/FCC/FCC Constructiones.

AF Gruppen og Skanska ble avvist ettersom det i deres tilbud var tatt forbehold om at selskapet ikke kan innestå for at prosjektet kan gjennomføres innenfor byggherrens makspris, opplyses det i åpningsprotokollen for prosjektet. 

– Tett samhandling og klare forpliktelser fra toppledelsen hos valgt entreprenør er nøkkelen til suksess, sier Nye Veiers prosjektdirektør i Trøndelag, Johan Arnt Vatnan.

Vatnan peker også på Nye Veiers krav til samfunnsøkonomisk lønnsomhet og viser til de betydelige kostnadsreduksjonene som er oppnådd for E6 Trøndelag (5 mrd. samlet på strekningene E6 Ranheim–Åsen og E6 Ulsberg–Melhus). 

– Men vi skal enda lenger ned og kommer til å optimalisere prosjektet ytterligere sammen med totalentreprenør, fastslår Vatnan.

Forsiden akkurat nå