E6 RANHEIM-VÆRNES

Nye Veier fortsetter samarbeidet med Acciona med kontrakt på 4,3 milliarder

Nye Veier og Acciona er blitt enige om kontraktssummen for utbyggingsfasen av E6 Ranheim-Værnes, og viderefører dermed samarbeidet.

Digital signering med alternativt håndtrykk. F.v: Prosjektdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan, og Pablo García Caramés, finansdirektør for Norge i Acciona. I bakgrunnen ser vi flere fra ledelsen til de to selskapene. Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier er oppe til venstre i skjermen.
Digital signering med alternativt håndtrykk. F.v: Prosjektdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan, og Pablo García Caramés, finansdirektør for Norge i Acciona. I bakgrunnen ser vi flere fra ledelsen til de to selskapene. Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier er oppe til venstre i skjermen. Foto: Nye Veier
15. mai 2020 - 13:46

Nye Veier har siden oktober 2018 jobbet sammen med det spanske entreprenørfirmaet Acciona Construcciòn S.A. om byggeprosjektet E6 Ranheim-Værnes (23 kilometer).

Nå har partene blitt enige om fastprisen for utbyggingsfasen, og dermed videreføres samarbeidet, skriver Nye Veier i en pressemelding.

Konsernsjef  i OBOS, Daniel Kjørberg Siraj.
Les også

Parklokk kan gi plass til 700 boliger

Åpen samhandlingsprosess

– Det har vært en åpen og transparent samhandlingsprosess, og vi er veldig glade for at vi fortsetter det gode samarbeidet med Acciona, sier Anette Aanesland, adm. dir. i Nye Veier.

Dermed kan anleggsmaskinene sette i gang i sommer.

Kontraktssummen er på rundt 4,3 milliarder kroner eks. mva. og inkludert vedlikeholdsgaranti.

Oslo 20240121. 
Slaps og snø i Oslo. Væromslaget skaper generelt glatte og våte veier lokalt på Østlandet.
Foto: Rodrigo Freitas / NTB
Les også

Kaos på veiene: Store vannmengder, forsinkelser og innstillinger

Har redusert risiko

Etter at Nye Veier og Acciona inngikk samarbeid i 2018, har de sammen jobbet for å utvikle og optimalisere prosjektet. En viktig oppgave i denne fasen er å redusere prosjektets risiko.

– Vi har redusert risiko for uforutsette grunnforhold og vi har optimalisert E6-linja for å redusere sikkerhetsrisiko og forbedre trafikkavvikling i utbyggingsfasen, sier prosjektdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan, i pressemeldingen.

Dette er i tråd med Nye Veiers gjennomføringsmodell der entreprenør og rådgiver involveres på et tidlig stadium. På den måten finner man fram til de beste løsningene i planleggingsfasen og får en mer effektiv utbyggingsfase.

Maria Archontoulis og Per Kristian Næss-Fladset i DNB.
Les også

Norges største bank bruker gründere til å drive innovasjon

Klar for byggestart

Nå som avtale for utbyggingsfasen er inngått, er både byggherre og entreprenør klare til å sette i gang med anleggsarbeidet i sommer. Det som gjenstår nå er å få vedtatt reguleringsplaner i Trondheim, Malvik og Stjørdal kommune. Reguleringsplanene skal til politisk behandling i slutten av mai og midten av juni.

Selv om optimaliseringsfasen og planprosessen har tatt lengre tid enn først antatt, er planlagt ferdigstillelse fortsatt slutten av 2025. Da får trafikantene 23 kilometer med firefelts motorvei med 110 km/t og doble tunnelløp.

Politiet på stedet under rivingen av Tretten bru 19. august 2022.
Les også

Regjeringen vil ta regningen for brukollapsen på Tretten


Muligheter for lokalt næringsliv

Utbyggingen av E6 Ranheim-Værnes vil medføre et stort behov for lokal arbeidskraft. Acciona vil bruke mest mulig lokal kompetanse og ønsker derfor kontakt med lokale bedrifter.

Med seg i arbeidet med ny E6 Ranheim-Værnes har Acciona Rambøll som rådgiver og Leonhard Nilsen & Sønner som underentreprenør.

Det haster å få på plass midler på de ulykkesutsatte strekningene, mener Morten Stordalen (Frp). – For Oslofjordtunnelen handler det for eksempel om å få en rømningstunnel til ikke hvis, men når, det begynner å brenne igjen.
Les også

Frp om NTP: – En Vestfold-fiendtlig regjering

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.