Nye Veier utlyser milliardkontrakt på ny firefelts motorvei på E6 mellom Rennebu og Midtre Gauldal
(Jarle Skoglund)

Nye Veier utlyser milliardkontrakt på ny firefelts motorvei på E6 mellom Rennebu og Midtre Gauldal

Kontraktstørrelsen er av Nye Veier anslått til ca. 2,6 mrd. kroner eks. mva.

– Dagens E6 er ulykkesbelastet og har gjennomgående lav standard. Det er flere trafikkfarlige partier, og det er mange som lenge har ønsket seg en ny vei, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Trøndelag i en pressemelding fra Nye Veier.

Den 25 kilometer lange strekningen mellom Ulsberg og Vindåsliene går stort sett i jomfruelig terreng på østsiden av Dovrebanen. Med den nye motorveien er det planlagt to tunneler: Ulsbergtunnelen (1,4 kilometer) og Vindåslitunnelen (2 kilometer).

Prosjektet inneholder flere bruer og betongkonstruksjoner. Store mengder med masse skal flyttes. Nye Veier anslår kontraktsstørrelsen til cirka 2,6 milliarder kroner eks. mva. Prosjektet er tenkt gjennomført i perioden 2020-2023. 

Inviterer til tilbudskonferanse

Konkurransegrunnlaget vil bli gjort tilgjengelig i EU-Supply i uke 12.

I tillegg legges det opp til en tilbudskonferanse for interesserte entreprenører 26. mars. På tilbudskonferansen vil Nye Veier orientere nærmere om prosjektet og gjennomgå de viktigste punktene i konkurransegrunnlaget.

– Vi gleder oss til å komme i dialog med entreprenører for å finne en god partner for samhandling gjennom hele prosjektet, sier Vatnan.

I desember 2018 ble det kjent at prosjektet E6 Ulsberg–Vindåsliene er fremskyndet i Nye Veiers porteføljeprioritering. Vatnan mener at denne prioriteringen vil bidra til en helhetlig og sammenhengende utbygging fordi Statens vegvesen allerede er i gang med ny E6 videre nordover gjennom Soknedalen.

Forsiden akkurat nå