Det har hele tiden vært planen å åpne den nye Varoddbrua litt etter litt. Siden nybrua, som fører E18 over Topdalsfjorden ved Kristiansand, tildels går i samme trasé som gammelbrua, ble for eksempel bare syv av de 18 meterne brua måler i bredden, tatt i bruk da den åpnet for trafikk i juni, samtidig som man begynte rivingen av gammelbrua.
Avkjøringsrampen i østenden av brua, ned til Søm, skulle så åpne i slutten av august. Men nå er det klart at åpningen kan bli utsatt helt til 28. september.
Statens vegvesen har sammen med entreprenør PNC etter en gjennomgang denne uken kommet frem til at rampen kan forventes å kunne åpne senest mandag, 28. september, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Derfor har det gått tregt
Det er tre hovedgrunner til at åpningen av avkjøringsrampen er utsatt:
- Arbeidsulykken i juli, da en vaier røyk under rivingen av den gamle hengebrua, og skadde tre personer, har ført til at man ikke har hatt tilgang til arealer hvor den nye avkjøringsrampen skal bygges.
- I tillegg har det vært tekniske utfordringer ved produksjon og montering av brufugen på Søm-siden av nybrua.
- Og på toppen av det hele har fremdriften også i Varoddbrua-prosjektet blitt rammet av koronapandemien. Etterdønninger av dette kan også ha påvirket fremdriften for flere aktiviteter som er avhengig av hverandre for å ferdigstille avkjøringsrampen, skriver Vegvesenet.
Flere måneder bak skjema
Varodbrua er allerede flere måneder forsinket. Den var opprinnelig planlagt å settes i trafikk 20. april, men flere tekniske utfordringer gjorde at Vegvesenet i fjor meldte at åpningen måtte utsettes.
Når brua står helt klar, vil den ha to ordinære kjørefelt og ett kollektivfelt. I tillegg skal det bygges en fem meter bred sykkelekspressvei, hvor tre meter er forbeholdt syklistene og to meter er fortau.
Etter planen skal Varoddbrua ha trafikk på alle kjørefelt, fortau og avkjøringsramper i hele bruas bredde, i november i år.