NYHETER

Ny utsettelse i Nestunnelen

Gjenåpningen av Nestunnelen i på E16 er utsatt nok en gang. Denne gangen er det forsinket leveranse av viftene som er årsaken. Ny åpningsdato blir trolig i slutten av november.

Nestunnelen blir ikke gjenåpnet 9. oktober som forutsatt. Ny åpningsdato blir trolig i slutten av november. (Foto: Anders Haakonsen)
Nestunnelen blir ikke gjenåpnet 9. oktober som forutsatt. Ny åpningsdato blir trolig i slutten av november. (Foto: Anders Haakonsen)
18. sep. 2013 - 12:45

Nestunnelen ble åpnet i 1988. Den er 1 276 meter lang og ligger i Hole kommune mellom Oslo og Hønefoss. Tunnelen ble stengt i mars 2011 etter at et 200 kg tungt flak med sprøytebetong ned fra hengen. 9. oktober skulle den gjenåpnes. Slik går det ikke.

Viftene som skal ventilere tunnelen skulle vært levert i uke 32 av Bemel Norge. De blir produsert av Witt & Sohn i Pinneberg like ved Hamburg. På grunn av feil i ordresystemet i den tyske fabrikken kom ikke produksjonen av viftene i gang da den skulle. Det fører til at leveransen blir forsinket med 7 uker.

- 14 vifter skal monteres i tunnelen. Vi har nå fått bekreftet at de første kan leveres 23. september. Hvis de andre blir leverte i samme tempo som de blir montert, blir åpningen av tunnelen 7 uker forsinket. Hvis det tar lenger tid, blir også forsinkelsen lenger, sier prosjektleder Tore Braaten i Statens Vegvesen.

- Er det noen mulighet for forsering hvis leveransen går fortere?

- Det er lite sannsynlig.

Vegvesenet forsøkte å finne andre løsninger da det ble klart at viftene ikke kunne leveres til rett tid.

- Vi undersøkte om det var mulig å få vifter fra andre tunneler under anlegg som ikke var i samme tidsnød som oss, men vi lyktes ikke. Tunnelvifter ser like ut, men de er det ikke. Alle er skreddersydd for den tunnelen de skal monteres i, sier Tore Braaten.

Montasjen av viftene er ikke så tidkrevende, men det er mye som skal gjøres etter at de er på plass. De skal testes både av entreprenøren og Vegvesenet, folk fra Vegtrafikksentralen og Brannvesenet skal få opplæring, og det skal gjennomføres redningsøvelse.

Dette er ikke første gang gjenåpningen av Nestunnelen blir utsatt. Etter at tunnelen ble stengt, vurderte Vegvesenet situasjonen og kom fram til at total rehabilitering var den beste løsningen. Da rivingen av de gamle installasjonene ble sendt ut på anbud, regnet Vegvesenet med gjenåpning i desember 2012. Årsaken til at det skjer mye senere, er mangel på prosjekteringskapasitet. De rådgivende ingeniørene hadde så mye å gjøre at de ikke kunne ta flere oppgaver på sparket. Prosjekteringen ble til slutt utført av Multiconsult og Asplan Viak.

 

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.