To betongpeler når ikke fjell, er det avdekket i forbindelse med byggingen av Seutebrua på nye rv 110 i Fredrikstad. Foto: Statens vegvesen
To betongpeler når ikke fjell, er det avdekket i forbindelse med byggingen av Seutebrua på nye rv 110 i Fredrikstad. Foto: Statens vegvesen

Ny utsettelse for riksvei 110 Ørebekk-Simo - nå halvannet år forsinket

Nå er problemet at to betongpæler til brufundamentet på brua over Seuteelva ved Fredrikstad ikke har feste til fjell. Dermed må disse, sammen med deler av bruforskalingen, fjernes.

I en pressemelding fra prosjektledelsen for riksvei 110 Ørebekk-Simo varsles det nå om at problemene ved brubyggingen medfører at åpningen må utsettes til sommeren 2019.

- Forsinkelsen vil gi økte kostnader. Hvem som har ansvaret for merarbeidet og de økte kostnadene er ennå ikke avklart, heter det i pressemeldingen.

 

Utfordrende grunnforhold

Det skal bygges 1,4 km ny firefeltsvei i et område med mye kvikkleire i grunnen, der krysningen av Seutelva har bydd på særlige utfordringer.

- I brufundamentene skal det til sammen være 25 betongpeler. Nå viser det seg at to av disse pelene mangler feste i godt fjell, sier prosjektleder Tore Veum i Statens vegvesen

De to betongpelene står ved siden av hverandre, i området der det er lengst ned til fjell. Nye grunnundersøkelser viser at man må ned på 60 meters dyp for å finne fjell som er godt nok.

 

Må bygge betongpeler på nytt

- Vi regner derfor med at disse to betongpelene må bygges på nytt, i tillegg må deler av forskalingen på brua fjernes for å komme til. Dette arbeidet vil ta 5-7 måneder ekstra, sier prosjektleder Tore Veum.

Det er nå valgt en ny teknisk løsning for utbedring av de to pelene og arbeidet med disse vil snart startes opp i Seutelva.

- Vi ser at utsettelsen av vegprosjektet skaper utfordringer, blant annet for oppstarten til et byggeprosjekt på Seut. Det vurderes tiltak slik at eventuelle konsekvenser av forsinkelsen blir minst mulig, sier Tore Veum i Statens vegvesen.

 

Første åpningsdato satt til 30. oktober 2017

Det er Park & Anlegg AS som har hovedentreprisen på prosjektet, et oppdrag de fikk etter å ha gitt en på pris oppdraget på på 417 millioner kroner.

 

Riksveg 110 Simo-Ørebekk skulle ifølge kontrakten mellom Statens vegvesen og entreprenøren Park og anlegg AS opprinnelig åpnes for trafikk 30. oktober 2017. Det skjedde ikke. Imidlertid kunne trafikken mellom Mascot til Ørebekk settes på trafikk 21.desember samme år.

Nytt åpningstidspunkt ble satt til våren 2018, men problemer med omfattende stabilisering av løsmasser gjorde at det snart kom ny melding om at planlagt åpning ble skjøvet til sommeren.

I mai fikk vi melding fra prosjektledelsen om at åpningen var skjøvet til høsten. Og nå meldes at "sannsynlig tidspunkt for ferdigstillelse settes til sommeren 2019".

 

Utvidelse fra tofelts til firefeltsveg

Riksveg 110 Ørebekk-Simo er en del av Bypakke Nedre Glomma som er et samarbeid mellom Fredrikstad kommune, Sarpsborg kommune, Østfold fylkeskommune og Statens vegvesen om framtidens transportsystem i Nedre Glomma.

Prosjektet omfatter en strekning på 1,4 kilometer som utvides fra to- til firefelts veg, med byggingen av en ny bru over Seut-elva, tosidig gang- og sykkelveg samt tilrettelegging for kollektivtransporten.

Da prosjektet ble vedtatt av Stortinget i 2014, var det kostnadsberegnet til 675 millioner kroner.

 

Forsiden akkurat nå