Ny strategi og nytt utseende for Asplan Viak

Rådgivingsselskapet skal bruke fire prosent av den årlige omsetningen på teknologi og innovasjon, sier de i den nye strategien.

Asplan Viaks ledergruppe lanserer ny profil for selskapet. F.v. Tor Gunnar Øverli, Per Christian Randgaard, Netten Østberg, Lise Haaland Eriksen, Elisabeth Heggelund Tørstad, Randi Birgitte Svånå, Anne-Marie Villa, Ola Svenningsen og Lars Line.
Asplan Viaks ledergruppe lanserer ny profil for selskapet. F.v. Tor Gunnar Øverli, Per Christian Randgaard, Netten Østberg, Lise Haaland Eriksen, Elisabeth Heggelund Tørstad, Randi Birgitte Svånå, Anne-Marie Villa, Ola Svenningsen og Lars Line. Foto: Nina E. Rangoy
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
6. apr. 2021 - 09:41

60 år gamle Asplan Viak er i dag et av Norges ledende rådgivningsselskaper, og med ny drakt går selskaapet fremtiden optimistisk i møte, sier de i en pressemelding.

- For å spille på lag med fremtiden og være rustet til å møte et samfunn i rask endring, har Asplan Viak utviklet en ny forretningsstrategi. Samtidig gir vi selskapet en ny visuell profil som etablerer en helhetlig og gjenkjennelig merkevare, sier Elisabeth Heggelund Tørstad, administrerende direktør i Asplan Viak.   

Som rådgivere planlegger vi for fremtiden og har et særlig ansvar for å forvalte ressurser og kompetanse på best mulig måte.  

- Vi er veldig glade for at vår eier, Stiftelsen Asplan, har vi formalisert sine forventninger om at vi skal skape langsiktige resultater ved å introdusere en trippel bunnlinje i Asplan Viak, sier Tørstad.  

Fusjon av datterselskaper  

Som en viktig del av ny strategi, er datterselskapene Asplan Viak Internet (Avinet) og Urbanet Analyse innfusjonert i morselskapet.  

Avinet, nå divisjon for Digitale tjenester, er en viktig aktør innen geodata og Urbanet Analyse bringer med seg et velrennomert analysemiljø inn i divisjon for Analyse, Plan og Landskap.  

- Med dette styrker vi vår helhetlige posisjon og ekspertise innen både geodata og samfunnsanalyse.  Som ett selskap med all kompetanse samlet, gir vi våre kunder en bredere tilgang til vår ekspertise og våre verktøy. 

Innovativ satsing

Satsing på teknologi og innovasjon styrkes betydelig. Fire prosent av omsetningen vil årlig settes av til dette formålet.  

- Det ligger endeløse muligheter i grensesnittet mellom teknologi og kompetanse for økt verdiskapning, effektivisering og bærekraftig utvikling. Som selskap må vi endre oss like raskt som omverdenen – om ikke raskere. Sammen med kunder og partnere skal vi aktivt drive innovasjon og utvikling. Gjennom denne satsingen skal vi forstå menneskelige behov og bruke teknologi og kompetanse for å løse utfordringene våre, sier Tørstad.  

Ny profil 

  <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
  Foto:  Jarle Skoglund

Med ny selskapsstrategi og datterselskaper om bord følger ny visuell profil som et naturlig neste skritt.  

- Asplan Viak er en sterk merkevare med en lang og stolt historie. Med ny profil ønsker vi å markere at vi møter fremtidens muligheter samtidig som vi bevarer det som ligger nedarvet i selskapet – nemlig å være en viktig aktør i samfunnsutviklingen, sier Elisabeth Heggelund Tørstad.  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.