Vegdirektoratet er ikke fornøyd med utviklingen. Gjennom flere år er det gjort mye for å reduserere saltmengdene, men likevel øker forbruket.
Vegdirektoratet er ikke fornøyd med utviklingen. Gjennom flere år er det gjort mye for å reduserere saltmengdene, men likevel øker forbruket.

Ny saltrekord på norske veger

265.187 tonn vegsalt ble brukt på norske veger sist vintersesong. Det er ny rekord.

Saltforbruket har dermed økt med nesten 11 prosent fra den tidligere toppsesongen 2014/2015.

Det er Vegvesenets tre sørligste regioner – Øst, til dels Vest og særlig Sør – som står for det aller meste av økningen. Saltforbruket i region Sør økte fra rundt 60.000 tonn i sesongen 2014/2015 til over 77.000 tonn i 2015/2016.

 

Unntaket er Region Nord

I forhold til forrige vintersesong har saltforbruket har økt i alle regionene, unntatt i region nord, hvor forbruket faktisk har gått ned.

De to forrige toppsesongene var 2010/2011 og 2014/2015, som hadde et forbruk på 238.000 og 239.000 tonn salt.

Vegdirektoratet er ikke fornøyd med utviklingen. Gjennom flere år er det gjort mye for å reduserere saltmengdene, men likevel øker forbruket. Nylig er det etablert en arbeidsgruppe som skal se tiltak for å redusere bruken av salt og sand og redusere antall brøytekilometer.

 

Flere årsaker

Det er flere mulige årsaker til den høye saltbruken. En kan være at entreprenørene salter så mye at de er helt sikre på at friksjonen på vegen blir god nok og at de slipper bøter. En annen årsak kan være at når entreprenørene har fått betalt for mengden av salt de bruker, så er det  i seg selv mengdedrivende og fører til økt saltbruk.

En tredje årsak kan være de nye driftsstandardene som har skjerpet friksjonskravene i de forskjellige driftsklassene. Kort sagt er flere og flere vegstrekninger  blitt veger som kan eller skal saltes.

Vegdirektoratets utvalg skal også se på om de nye, skjerpede friksjonskravene fra 2013 faktisk er for strenge og betinger bruk av for mye salt. Spørsmålet er om den økte saltbruken faktisk betyr at trafikksikkerheten er blitt bedre.

Forsiden akkurat nå