NYHETER

Ny regjering gir ny vegpolitikk

Høyresidens valgseier betyr at nye koster kommer til å innta Samferdselsdepartementet og styringen av vegpolitikken de neste fire årene. Hva innholdet blir, skal avgjøres i de neste ukenes forhandlinger.

Siv Jensen (Frp), Erna Solberg (H) Trine Skei Grande (V) og Knut Arild Hareide (Krf) etter partilederdebatt i Stortinget mandag kveld. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Siv Jensen (Frp), Erna Solberg (H) Trine Skei Grande (V) og Knut Arild Hareide (Krf) etter partilederdebatt i Stortinget mandag kveld. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Bilde: Kallestad, Gorm
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
10. sep. 2013 - 12:11

Etter en valgkamp med svært sprikende meninger om hvordan samferdselsutfordringene skal løses i årene som kommer, skal Høyre, FrP, Venstre og KrF sette seg ned i ukene som kommerog  forhandle seg fram til.

Påtroppende statsminister sier på morgenkvisten i dag til NTB at Høyre på fredag skal ha et fellesmøte mellom den nye stortingsgruppa og sentralstyret som skal gi grunnlaget for å forhandle med de andre partiene.

- Det er mulig å finne løsninger, samtidig som ingen kan regne med å få igjennom hele sitt program. Jobben blir å se hvor vi lett kan bygge broer, og hvor det er vanskelig, sier hun.

Høyre-lederen ønsker seg en firepartiregjering.

– Vi har fått et supersterkt mandat på borgerlig side og jeg håper å få med alle de fire partiene i en ny regjering. Det gjenstår å forhandle mange vanskelige saker, men ingenting vil skje i hemmelighet på bakrommet, fastslår Solberg.

 

Den vanskeligste sakene

På vegsiden er det mange viktige politiske saker som skal falle på plass før Høyre og Fremskrittspartiet kan bli enige. Valgkampen har vist at uenigheten er stor innen fundamentale spørsmål som finansering av vegprosjektene i årene som kommer. Mens Høyre har klokkertro på OPS (Offentlig Privat samarbeid), der entreprenørene skal få oppgavene med både å finansiere, planlegge, bygge og vedlikeholde vegene, sier FrP nei til en slik løsning. Og når FrP sier tvert nei til bompengefinansiering av ny vegprosjekter, sier Høyre ja til det.

Alle partiene som nå blir grunnlaget for en ny regjering har signalisert at de ønsker seg en større pott til Nasjonal Transportplan enn det de rød-grønne presenterte i sitt forslag i vår. Alt skulle dermed ligge godt tilrette for at den allerede kraftige NTP-satsingen blir øket ytterligere med det nye stortings-flertallet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.