E39 STORD-OS

Ny prosjektsjef for E39 Stord-Os

Arve Tjønn Rinde tar over som ny prosjektsjef for E39 Stord-Os. Rinde kommer fra jobben som prosjektsjef for riksvei 555 Sotrasambandet.

Prosjektsjef Arve Rinde i Statens vegvesen bytter beite fra riksvei  555 Sotrasambandet til E39 Stord-Os.
Prosjektsjef Arve Rinde i Statens vegvesen bytter beite fra riksvei 555 Sotrasambandet til E39 Stord-Os. Foto: Statens vegvesen
6. apr. 2022 - 10:15

Statens vegvesen skriver i en pressemelding at de nå gjør endringer i to av de aller største veiprosjektene i Norge. OPS-kontrakten på Sotrasambandet er det største veiprosjektet i Norge gjennom tidene.

Nå blir Rinde prosjektsjef for E39 Stord-Os, som strekker seg over 55 kilometer fra Svegatjørn i Os kommune til Ådland i Stord. Strekningen hadde i 2021 en beregnet kostnad på 37,7 milliarder kroner.

Inn i byggefasen

Rinde får ansvaret for planlegging og bygging helt fra Boknafjorden i sør til Os i nord.

– Vi justerer organisasjonen på E39 Boknafjorden-Os for å tilpasse oss byggefasen på E39 Stord-Os. Arve Tjønn Rinde går derfor inn som prosjektsjef, sier områdedirektør Kjartan Hove i Statens vegvesen, Utbygging vest, i meldingen.

Hove sier at avtroppende prosjektleder Sverre Ottesen og teamet hans har gjort en solid jobb med reguleringsplanarbeidet. Ottesen går nå over i andre viktige oppgaver for Vegvesenet i Bergen.

Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik sier i meldingen at riksvei 555 Sotrasambandet nå er på vei inn i en ny fase: – Vi har dyktige personer i organisasjonen vår som vil følge prosjektet inn i byggefasen. Endringene som vi gjør nå er for å sikre oss gjennomføringskraft i alt det som skal skje i og rundt Bergen i årene som kommer, sier Davik.

Liker krevende oppgaver

Den nye prosjektsjefen startet i Vegvesenet som leder for trafikant- og kjøretøyavdelingen i Region vest i 2016. Rinde har bred erfaring, med lederbakgrunn fra flere private selskaper i offshore-industrien.

Han gleder seg til å starte E39 Stord-Os: – Jeg har aldri vært med på å arbeide fram og forhåpentligvis vedta en reguleringsplan i et veiprosjekt tidligere. Samtidig blir jeg også trigget av å være med på å bygge ut veinettet på Vestlandet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Han mener den største utfordringen for Hordfast er todelt: – Vi skal få på plass en statlig reguleringsplan. Det er nok litt nybrottsarbeid for flere. Det er alltid spennende. På den annen side skal vi bruke ny teknologi til å bygge to bruer som er eneståande i Norge og verden. Flytebrua over Bjørnafjorden blir den lengste av sitt slag i verden, mens hengebrua over Langenuen blir en av de lengste i Norge. Den siste skal vi også vurdere å bygge i aluminium. Det har ingen gjort før oss, og det gjør det viktig å komme godt i gang med studiene rundt de tekniske løsningene i prosjektet, sier Rinde.

Menon bekreftet i sin rapport at Nye Veier har vært en suksess, og kaller kostnadsreduksjonene de har oppnådd som bemerkelsesverdige.
Les også

MENING: - For tidlige konklusjoner om billige veier

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.