DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Ny kontrakt: Hvem vil etterse bruer og fergekaier i sør-Norge i fem år? 

Her blir det farting fra Moss til Stad.

Hardangerbrua er blant bruene som inngår i denne kontrakten.
Hardangerbrua er blant bruene som inngår i denne kontrakten. Foto: Jarle Skoglund
31. aug. 2020 - 11:17

Vegvesenet har nylig lyst ut denne kontrakten, som heter 9381 Driftskontrakt ferjekaier sør for Stad 2021-2026.

Her inngår det nesten bare kontroll og ettersyn, dels av diverse egenskaper og tilstander ved bruene. Fergekaiene har forskjellig status, noen er beredskapskaier og noen er liggekaier for fergene, og for alle kaiene dreier det seg vesentlig om ettersyn av elektrisk, hydraulisk og mekanisk utstyr.

Eksempelvis: På Hardangerbrua på riksvei 13 skal entreprenøren kontrollere svingtraversfuger samt hydrauliske dempere og buffere, og dessuten kjøringen av  malevognene.

Oppdraget omfatter formelt drift og vedlikehold av bruer og fergekaier i disse fylkene:

  • Viken
  • Vestfold og Telemark
  • Rogaland
  • Vestland

Kontrakten gjelder fra 1. april 2021 til 31. mars 2026. Unntakene er bruene i Vestfold og Telemark, som blir med i kontrakten fra 1. februar 2022, og fergekaiene i Rogaland som blir med fra 1. august 2023.

Vegvesenet har opsjon på å forlenge kontrakten med 12 måneder.

Bjørn Laksforsmo, divisjonsdirektør i Vegvesenet, på pressebrifingen i forbindelse med fremleggelse av PwCs rapport om Tretten bru.
Les også

Stor uenighet om trebruer i Vegvesenet: «Trebru-bobla som blåste opp i Norge var en lidelse å se på»

 

Disse bruene inngår i oppdraget

Vestfold og Telemark:

  • Riksvei 36 Frednesbrua
  • Riksvei 41 Sundkil

Vestland:

  • E39 Stordabrua
  • Riksvei 13 Hardangerbrua
  • Riksvei 555 Sotrabrua
  • E39 Nordhordlandsbrua
  • E39 Haglesundbrua
  • Riksvei 13 Tyssedal II
  • Kommunevei 237 Kalvdalsleitet, Bergen
  • Riksvei 15 Kjølsdal
  • Riksvei 15 Tennebø gang- og sykkelbru
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har lenge varslet at det blir andre prioriteringer når ny Nasjonal transportplan legges fram 22. mars. Her foran Statens vegvesens bygg i Oslo.
Les også

Vil kreve 100 milliarder i bompenger

Disse fergekaiene inngår i oppdraget

Viken:

  • Riksvei 19 Moss (Lingekaia)
  • RV19 Moss (Værlekaia)

Rogaland:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling
  • Riksvei 13 Nesvik vest og øst
  • Riksvei 13 Hjelmeland vest og øst
  • Fylkesvei 521 Mekjarvik B, øst
  • Fylkesvei 521 Mekjarvik A, nord
  • Riksvei 13 Vindsvik
  • E39 Arsvågen A og B
  • Fylkesvei 519 Hanasand
  • E39 Mortavika A og B

Vestland:

Konstruksjonene i gamle Sogn og Fjordane fylke som inngår i kontrakten. De oransje trekantene er bruer, og de blå sirklene er fergekaier. <i>Skjermbilde:  Statens vegvesen</i>
Konstruksjonene i gamle Sogn og Fjordane fylke som inngår i kontrakten. De oransje trekantene er bruer, og de blå sirklene er fergekaier. Skjermbilde:  Statens vegvesen
  • E39 Halhjem vest og øst
  • E39 Sandviksvåg vest og øst
  • E39 Skjærsholmane sør og nord
  • Riksvei 13 Kinsarvik
  • Fylkesvei 5454 Knarvik
  • Fylkesvei 5346 Steinestø
  • Fylkesvei 4990 Valevåg
  • E39 Anda
  • E39 Anda liggekai
  • E39 Anda gamle Gloppen
  • E39 Lote
  • Riksvei 55 Hella sør og nord
  • Fylkesvei 13 Dragsvik sør og nord
  • Riksvei 13 Vangsnes øst og vest 
  • E39 Oppedal øst og vest
  • E39 Lavik øst og vest
  • Riksvei 5 Kaupanger, beredskapskai
  • Riksvei 5 Kaupanger, liggekai
  • Riksvei 5 Lærdal
  • Riksvei 5 Mannheller
  • Riksvei 5 Mannheller liggekai
  • Riksvei 5 Fodnes

Vegvesenet holder tilbudskonferanse i Bergen 9. september, og frist for å gi tilbud er 15. oktober.

Fylkesveiene på Vestlandet og i Nord-Norge trenger mest til vedlikehold og utbedringer.
Les også

Fylkesveier er kritiske for forsvaret – her er etterslepet størst

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.