PROSJEKTER

Ny kontrakt for E18 Vestkorridoren: Hvem vil måle setningene?

Vegvesenet skal følge med på bygninger og konstruksjoner i området.

Modell av deler av ny E18 Vestkorridoren.
Modell av deler av ny E18 Vestkorridoren. Illustrasjon: Statens vegvesen
29. juni 2020 - 12:04

Ny E18 fra Lysaker til Ramstadsletta med tverrforbindelsen mellom Gjønnes og Fornebu innebærer rundt 3,9 kilometer ny toløpstunnel og rundt fem kilometer hovedvei i dagen. I
daganleggene blir det til dels store og dype byggegroper.

Oppdraget som Statens vegvesen nå lyser ut, dreier seg om setningsmålinger av eksisterende bygninger og konstruksjoner i området.

Oppdraget skal utføres med presisjonsnivellement av setningsbolter. Det skal leveres rapporter etter hvert som arbeidet blir utført.

Vegvesenets kart over strekningen. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Vegvesenets kart over strekningen. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Målingene skal overvåke mulige setninger på eksisterende bebyggelse og konstruksjoner i forbindelse med anleggsarbeidene. Informasjonen vil bli brukt som dokumentasjon ved eventuelle skadesaker på omkringliggende bebyggelse. Oppdraget omfatter også nødvendig kontakt med grunneiere for gjennomføring av oppdraget.

Planlagt oppstart for denne kontrakten er uke 44 eller 45 i år.

Delfrister i dette oppdraget er tilpasset oppstarten for de ulike hovedentreprisene i prosjektet.

Frist for montering av bolter og utgangsmåling er satt til 12 måneder før anleggsstart for de forskjellige områdene.

Etter utgangsmåling skal det gjennomføres to nye innmålinger av boltene. Første innmåling skal være gjennomført 6 måneder etter utgangsmåling. Andre innmåling skal være gjennomført innen 12 måneder etter utgangsmåling. Tidsrommet mellom utgangsmåling og første innmålingen av boltene skal være minimum fem måneder. Det samme tidsrommet gjelder mellom første innmåling og andre innmåling.

Etter oppstart av hovedentreprisene vil det være behov for ny innmålinger av eksisterende bolter, samt hasteoppdrag.

Frist for å gi tilbud på oppdraget er 7. september.

Boeing er i hardt vær etter at et dørpanel løsnet på et flunkende nytt Alaska Airlines-fly i 16.000 fots høyde, og 737 Max 9-flyet måtte nødlande mens passasjerene stirret ut av et gapende hull i flysiden.
Les også

USA starter kriminaletterforskning mot Boeing

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.