E18/E39 GARTNERLØKKA-KOLSDALEN

Ny kontrakt for E18/E39: 35.000 kubikkmeter fjell skal sprenges

Her blir det svært mye koordinering.

Åsen Duekniben, og området hvor det skal sprenges.
Åsen Duekniben, og området hvor det skal sprenges. Foto: Statens vegvesen
4. mai 2022 - 05:57

Vegvesenet har lyst ut entreprise 5 i det store prosjektet E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen, og den handler om sprengning av en del av Duekniben.

Cirka 35.000 m3 er det snakk om, og massene skal transporteres og leveres til 
tilstøtende mellomlager/deponi. Det skal også bores en rørvegg/rørspunt.

Arbeidet er en av flere forberedende entrepriser før hovedentreprisen i prosjektet
E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen.

Entreprenøren skal være ferdig 16. desember i år.

Her er det mangt og meget i nabolaget, og det blir mye koordinering. Her er noe av det som entreprenøren må ta hensyn til:

  • E39 med tilhørende gang- og sykkelvei. ÅDT er cirka 40.000 og gang- og
    sykkelveiene er en av de mest trafikkerte i Kristiansand. Banehei- og
    Vågsbygdtunnelene ligger like ved.
  •  Jernbanesporet til Nikkelverket (Glencore) brukes til frakt av kjemikalier og skal
    derfor ikke ødelegges av arbeidene. Sporet skal være åpent og sikkert for togtrafikk i helgene.
  • En kommunal vei (Vesterveien) vil til tider ha stor trafikk. Nikkelverket
    bruker veien til utkjøring av produkter til Kristiansand havn. Den pågående entreprise 4 vil bruke veien til å transportere av masser som skal fylles i havna. Nye Veier/AF Gruppen leverer sprengstein til riggområdet/mellomlageret fra en forskjæring vest for Kristiansand. På hverdagene går cirka åtte lastebiler i timen på denne kommunale veien forbi sprengingsområdet.
  • Circle K har et tankanlegg i vestenden av området. Det består av tanker i dagen
    og i fjellhall, med tilhørende rørgater. Det skal ikke sprenges når skip er inne til kai
    og pumper drivstoff over i tankanlegget.
  • Agder Energi har fjernvarme og strømforsyning liggende i kommunal vei forbi sprengingsområdet.
  • Trafikkarealet for fergetrafikken og billetterminalen ligger rett øst for sprengingsområdet. Entreprenøren må blant annet holde seg oppdatert på alle fergetidene.

Vegvesenet arrangerer tilbudskonferanse på prosjektkontoret 19. mai.

Og frist for å gi tilbud er 30. mai.

Mellom ni og ti kilometer tunnelløp var ferdig drevet i i Rogfastprosjektet 19. februar 2024.
Les også

E39 Rogfast: Rekordtunnelen skal leve i hundre år

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.