Nye veger kan bety hardere konkurranse for Bergensbanen.
Nye veger kan bety hardere konkurranse for Bergensbanen. (Bilde: NSB)

Ny hovedveg kan gi mindre gods på tog

Dersom riksvei 7 eller 52 blir ny hovedveg mellom Østlandet og Vestlandet, kan godstransporten på Bergensbanen falle med opptil 70 prosent, viser en utredning.

I dag fraktes rundt 70 prosent av alt stykkgods mellom Oslo og Bergen på jernbanen, som dermed er den viktigste kanalen for denne trafikken. 18 godstog i uken mellom de to byene tilsvarer 250 vogntog i døgnet, skriver Dagsavisen.

Nå viser en konseptvalgutredning fra Statens vegvesen at svært mye av dette godset kan havne på landevegen i stedet, dersom en av de to riksvegene blir oppgradert og fornyet. Og grunnen er såre enkel.

– Fordi vegtrafikken vil bli mye raskere mellom Bergen og Oslo, sier fagdirektør Hans Silborn i Vegvesenet. Med kortere og bedre veg, kan kjøretiden komme ned i fire-fem timer.

Det er ventet at Nasjonal transportplan (NTP) vil legge opp til at riksveg 52 blir ny hovedveg mellom øst og vest, sammen med europaveg 134.

Forslaget til NTP for 2018–2029 er varslet innen påske.

Forsiden akkurat nå