Den 248 meter lange Brunnholen bru over godsterminalen på Ganddal får fire felt og gang/sykkelveg. Resten av den nye vegen får bare to felt i første omgang. Det er forholdsvis enkelt å utvide den til fire felt når behovet oppstår.
Den 248 meter lange Brunnholen bru over godsterminalen på Ganddal får fire felt og gang/sykkelveg. Resten av den nye vegen får bare to felt i første omgang. Det er forholdsvis enkelt å utvide den til fire felt når behovet oppstår. (Bilde: Statens vegvesen)

Ny fv 505 i Sandnes er utlyst

Første etappe på forbindelsesvegen mellom riksveg 44 og E39 i Sandnes er utlyst. Strekningen er 2 650 meter lang. Innen 27. april vil Vegvesenet ha pris på den.

Den som får oppdraget skal blant annet bygge bru over godsterminalen på Ganddal. Den får en lengde på 248 meter fordelt på fem spenn. Overbygningen består av to parallelle betongkasser.

Brunnholen er navnet på brua. Den får fire felt og en bredde på 25,2 meter. Resten av vegen får to felt, men den blir tilrettelagt for framtidig utvidelse. Årsaken til at brua får fire felt allerede nå, er at det hadde blitt mye dyrere å utvide den senere.

For at trafikken på godsterminalen skal hindres minst mulig, blir overbygningen lansert fra en side. Denne metoden er bare brukt tre ganger tidligere i Norge.

Utenom brua får vegen en bredde på 10 meter med romlefelt mellom kjørefeltene.  På den ene siden blir det en 4,5 meter bred gang/sykkelveg som blir skilt fra kjørebanen med en tre meter bred rabatt.

Vegen får status som fylkesveg 505. Den går mellom Skjeveland på riksveg 44 og Foss Eikeland på nåværende fylkesveg 505. Senere skal det etableres ny veg mellom Foss Eikeland og Bråstein på E9 like ved Ålgård.

Innen 1. juni 2019 må vegen være ferdig.

Forsiden akkurat nå