PROSJEKTER

Ny E8: Nå er milliardprosjektet i Ramfjord lyst ut

Entreprenørene har frist til 29. august med å melde seg på i konkurransen.

Fjordkryssingen og veien sørover langs fjorden sett nordfra.
Fjordkryssingen og veien sørover langs fjorden sett nordfra. Illustrasjon: Statens vegvesen
4. juli 2022 - 09:06

Nå er hovedkontrakten lyst ut for ny E8 fra Sørbotn til Laukslett i Troms, cirka 10 kilometer lang. K06 heter den. Her blir det flere mindre bruer og kulverter, men først og fremst skal det bygges ny bru over Ramfjorden. Det blir ei bjelkebru på cirka 870 meter, fundamentert på stålrørspeler.

Ny E8 vil gi Tromsø by en kortere, raskere og mer trafikksikker innfartsåre. Veien vil også flytte gjennomgangstrafikken ut av den mest bebygde delen av Ramfjord og gi innbyggerne der økt sikkerhet og et bedre nærmiljø å bo i.

– E8 er hovedinnfartsåren til Nord-Norges største by. Utbyggingen vil koste om lag to milliarder kroner, men vi ser at vi får mye igjen for pengene, sier direktør for utbygging nord i Statens vegvesen, Stein Johnny Johansen.

I prosjektet skal det også etableres skredsikring og skredvoller av forskjellige slag. Ved anleggets sørligste del er det regulert inn et masseuttak, og det skal lages en reinovergang over eksisterende E8.

Både 80 og 90 km/t

Veien blir ti meter bred og får midtrekkverk. Det blir to forbikjøringsfelt i hver retning. Strekningen skal ha fartsgrense på 90 km/t fra Sørbotn til Hans Larsa-neset og deretter 80 km/t.

Ny E8 kommer på vestsiden av Ramfjorden. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Ny E8 kommer på vestsiden av Ramfjorden. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Den nye veien fra Sørbotn til Hans Larsa-neset vil delvis gå i sidebratt terreng, med mange kryssende vannveier. Det innebærer store terrenginngrep med skjæringer og fyllinger.

Så har vi den rundt 870 meter lange Ramfjordbrua. Vegvesenet ber om tilbud på to forskjellige brualternativer: Et stålalternativ og et samvirkealternativ i stål og
betong.

Stålbrua er planlagt bygd som tradisjonell stålkasse med overbygning av sandwich-elementer som kjørebane. Elementene skal produseres blant annet med laserhybrid-sveising. Det blir to spenn på 190 meter, og de andre noe kortere, det hele på pelefundamenter i fjorden.

Samvirkealternativet bygges etter tradisjonell metode, med stålkasse med overbygning i
betong. Lengste spenn er tenkt å bli på 135 meter, med noen kortere spenn mot landkarene. Også her er det planlagt pelefundamenter i fjorden.

Ett av brualternativene blir valgt i løpet av anskaffelsesfasen.

Ramfjordbrua ender på nordsiden av Ramfjorden, ved Leirbakken, i en 400 meter lang
og opptil 10–12 meter høy sjøfylling, som er plassert delvis i fjæresonen. Veien fortsetter langs fyllingen og stiger opp og kobles til eksisterende E8 ved Laukslett.

Sjøfyllingen er allerede etablert i egen kontrakt. Sjøfyllingen skal forbelaste grunnen i fjæresonen ved Leirbakken, og skal ligge der uten ytre belastninger i halvannet år.

Sluttdato for den nye veien er 10. juli 2026.

Her er det konkurranse med forhandlinger, og Vegvesenet skal plukke ut tre til fem leverandører å forhandle med.

Vegvesenet holder digital tilbudskonferanse 23. august.

Frist for å melde seg på i konkurransen er 29. august.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling
Hydrotug1 er verdens første taubåt med forbrenningsmotor som skal kunne gå 100 prosent på hydrogen. Antwerpen havn har ambisjoner om å redusere utslippene fra havna ved å benytte alternative drivstoff.
Les også

Dette er verdens første taubåt med hydrogenmotor

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.