BRUER

Ny bybru i Drammen: Nå har kommunen valgt entreprenør på sin største kontrakt noensinne

Avtalen har en kostnadsramme på 859 millioner eks. mva, og kontrakten gikk til PNC Norge.

Endelig er beslutningen tatt i Drammen, og arbeidet med ny bybru kan komme i gang.
Endelig er beslutningen tatt i Drammen, og arbeidet med ny bybru kan komme i gang. Foto: Degree of Freedom
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
25. apr. 2022 - 15:45

Bertil Horvli, kommunalsjef infrastruktur og samferdsel i Drammen kommune og Mathias Fabich fra PNC Norge kunne nylig signere kontrakten om bygging av ny bybru i Drammen. En avtale med en kostnadsramme på 859 millioner eks. mva.

Da prosjektet ble lyst ut, hadde det en kostnadsramme på en halv milliard kroner.

Avgjørelsen har tatt tid

Høyere priser enn det som var beregnet under prosjekteringer, er grunnen til av avgjørelsen om hvem som skal bygge brua har dratt ut i tid. I orientering til  formannskapet og gruppelederne i februar, ble det sagt at kostnaden vil ligge på rundt 1,4 milliarder kroner.

Kommunen har lenge vært taus om hva som skjedde i prosjektet.

Bertil Horvli, kommunalsjef infrastruktur og samferdsel i Drammen kommune og Mathias Fabich fra PNC Norge med et godt håndtrykk etter signering av avtale om bygging av ny bybru. <i>Foto:  Drammen kommune</i>
Bertil Horvli, kommunalsjef infrastruktur og samferdsel i Drammen kommune og Mathias Fabich fra PNC Norge med et godt håndtrykk etter signering av avtale om bygging av ny bybru. Foto:  Drammen kommune

Mathias Fabich fra PNC Norge smilte fornøyd etter signeringen, og påpekte at avtalen om bygging av Drammen nye bybru er et viktig prosjekt for PNC Norge.

– Dette er et ønskeprosjekt. Det inkluderer så mange fag i anlegg, og vi har kunnskap om alt hos PNC, sier Fabich og tilføyer at de har et godt samarbeid med norske underentreprenører.

255 meter lang

Den nye brua vil bli 19,4 meter bred, og får en totallengde på rundt 255 meter. Kollektivtrafikken får en kjørebredde på totalt sju meter. Sykkelveier er plassert på hver side, hevet fra kjørebanen, kun noen få centimeter i forhold til fortauet. Sykkelfeltene får en bredde på opp til totalt 2,2 meter på hver side.

Den nye bybrua skal bygges i to kontrakter med to forskjellige byggherrer. Drammen kommune skal bygge bru fra Bragernes og over elva fram til felles fundament på Strømsø. Der skal Bane NOR overta, som en del av IC-prosjektet, bygge ny bru over sporområdet på Strømsø.

Midlertidig gang- og sykkelbru

Byggingen av ny, midlertidig gang- og sykkelbru oppstrøms for dagens bybru er allerede i gang. Denne skulle vært på plass rundt påsketider, men da vår fotograf var på plass forleden var det fortsatt bare pilarene som stakk opp av elva.  Dette arbeidet utføres av NRC Group som i tillegg skal opparbeide et 4300 kvadratmeter stort riggområde på Holmennokken.

Riving av den gamle bybrua er planlagt startet sommeren 2022.

Idag er det eneste synlige bevis på at arbeidene med ny ny bru i Drammen er i gang, fundamentene til gang- og sykkelbrua som stikker opp av elva. <i>Foto:   Anders Haakonsen</i>
Idag er det eneste synlige bevis på at arbeidene med ny ny bru i Drammen er i gang, fundamentene til gang- og sykkelbrua som stikker opp av elva. Foto:   Anders Haakonsen
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.