BRUER

Ny bru skulle koste 112 millioner - nå er prisen 35

Etter mye fram og tilbake skal Ustvedt bru i Akershus bygges langt billigere.

Kostnadene for ny bru er anslått til rundt 20 millioner kroner.
Kostnadene for ny bru er anslått til rundt 20 millioner kroner. Foto: Jarle Skoglund
28. jan. 2019 - 12:06 | Endret 28. jan. 2019 - 19:44

Brua har kun et felt og er i svært dårlig forfatning - det har endog vært snakk om at Vegvesenet vurderte å stenge den på flekken.

Den 81 år gamle brua er en del av fylkesveg 29 øst for Ski, og var lenge planlagt å bygges om til en pris av 77 eller endog 112 millioner kroner.

Men så ble det kjent at jernbanestrekningen som brua går over kanskje skal flyttes om noen år, og da var det gode grunner til å senke ambisjonene betydelig for brua. Nå ligger det totale kostnadsbildet på rundt 35 millioner kroner.

Enkel og billig

– Vi skal bygge ei smal og enkel bru til lavest mulig kostnad, sier Tore Steimoen i Vegvesenet. Om dagens jernbanetrase i den såkalte østre linje under brua blir fjernet om noen år, så kan det bli snakk om helt andre løsninger i framtiden.

– Men eksisterende bru er i så dårlig tilstand at noe må skje nå, forteller han.

Vegvesenet ber nå om anbud på prosjektet, og ferdigstilling er beregnet til november 2019.

– Eksisterende bru skal rives. Vi skal reetablere nye fundamenter og gjenbruke noe av dem, og det blir nytt brudekke av tre. Det blir også helt ny kurvatur, sier Steimoen.

Rundt 15 millioner kroner er brukt på grunnerverv og reguleringsløsning for Ustvedt bru, og kostnadsanslaget for byggearbeidene er på rundt 20 millioner.

Smal og elendig og med strenge vektbegrensninger. Det er dagens utgave av Ustvedt bru ved Ski . <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
Smal og elendig og med strenge vektbegrensninger. Det er dagens utgave av Ustvedt bru ved Ski . Foto:  Jarle Skoglund

18 meter dekke

Brudekket er rundt 18 meter langt og cirka fire meter bredt. Det skal bygges nye landkar som peles til fjell, og to stålsøyler skal byttes ut. Dagens fundamenter til stålsøylene skal gjenbrukes.

Det er behov for jernbanetekniske arbeider ved riving av eksisterende bru og montering av nytt brudekke. Entreprenøren skal skifte ut en del masser til skumglassgranulat i vegfyllingen på begge sider av brua.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.