Den nye brua vil gi god plass og tilstrekkelige bæreevne for alle som vil krysse over Røyksundkanalen. De som vil bygge den, må gi anbud innen 16. juni.
Den nye brua vil gi god plass og tilstrekkelige bæreevne for alle som vil krysse over Røyksundkanalen. De som vil bygge den, må gi anbud innen 16. juni. (Bilde: Smidt & Ingebrigtsen)

Ny bru over Røyksundkanalen

Brua som fører fylkesveg 542 over Røyksundkanalen i Bømlo i Hordaland holder ikke lenger mål. Nå skal den erstattes av en bredere og sterkere bru. 16. juni går fristen ut for å gi anbud på brubyggingen.

Foreløpig er det tillatt å kjøre med kjøretøyer med 10 tonns akseltrykk over brua, men hvor lenge brua vil tåle det, er et annet spørsmål. Brua er dessuten smal - to personbiler kan ikke passere hverandre. Fotgjengere er det ikke avsatt plass til, de må gå i kjørebanen.

Nå skal det bygges en ny bru på vestsiden av den gamle. Den får to kjørefelt og et 2,5 meter bredt gang/sykkelfelt. Lengden blir 30 meter fordelt på to spenn.

Oppdraget omfatter også anlegg av tilstøtende veger på begge sider av brua, og etablering av vann- og avløpsledninger for Bømlo Vatn og Avlaup. Det skal graves og sprenges til sammen 1 250 meter grøfter for å gi plass til ledningene.

Røyksundkanalen er veldig populær blant dem som kjører fritidsbåter. Den som får kontrakten må ta hensyn til dette. Båttrafikken i kanalen må gå mest mulig uhindret i byggetiden.

Riving av den gamle brua inngår i oppdraget. Det blir ingen enkel jobb. Rester av brua skal ikke falle ned i kanalen. Dessuten må nordre landkar rives på en skånsom måte. Det er støpt inntil fjellet i en bratt skåning. Landkaret må fjernes uten at det oppstår store merker i fjellet. Innen utgangen av juni neste år må hele oppdraget være fullført.

Prosjekteringen av brua er utført av Smidt & Ingebrigtsen fra Bergen. Dimensjon fra Stavanger har prosjektert veger og VA-ledninger.

Forsiden akkurat nå