NYHETER

Nummer tre vant Finnfast-kontrakten

NCC har fått i oppdrag å drive den undersjøiske tunnelen som skal gi Finnøy fastlandsforbindelse. Prosjektet - som vanligvis kalles Finnfast, omfatter også en tunnelarm til øya Talgje. Armen tar av fra hovedtunnelen fra et kryss under sjøen.

Beboerne på Rennesøy og Finnøy kan glede seg over tunnelforbindelse i 2009. Under havet blir det kryss for avkjøring til Talgje.
Beboerne på Rennesøy og Finnøy kan glede seg over tunnelforbindelse i 2009. Under havet blir det kryss for avkjøring til Talgje.
Anders Haakonsen
11. juli 2006 - 14:36

NCC lå bare som nummer tre ved anbudsåpningen, men Vegvesenets valg er likevel ikke så oppsiktsvekkende.

Konkurransen var svært jevn - mindre enn en prosent skilte de tre laveste anbudene. Etter at de var kontrollregnet og forbehold var vurdert, var NCCs anbud det gunstigste. De to som lå lavere opprinnelig er AF Spesialprosjekt og Mika.

Med renter

Kontraktsummen er på 495,839 millioner kroner. Dette er langt lavere enn anbudsummen til NCC. Forklaringen er at byggherren forlangte at entreprenørene skulle ta med byggelånsrenter i anbudene.

Den 5 685 meter lange hovedtunnelen går mellom Finnøy og Rennesøy, som er knyttet til fastlandet via Rennfast. Armen til Talgje blir 1 467 meter lang. Kontrakten omfatter også anlegg av til sammen 1 200 meter tilstøtende veger på de tre øyene. Begge de to øyene som får fastlandsforbindelse, ligger i Finnøy kommune i Boknafjorden i Rogaland.

Summen holder

Kontraktsummen er høyere enn ventet, men prosjektleder Rolf Harkestad er temmelig trygg på at man skal klare å realisere Finnfast innenfor en ramme på 560 millioner kroner.

Hvis dette beløpet overskrides, må saken tilbake til Stortinget. Med en kontraktsum for entreprenørarbeidet på nesten 500 millioner kroner, kan det virke ganske optimistisk.

Men det er verd å merke seg at NCCs kontrakt også omfatter noe arbeid på et fylkesvegprosjekt.

Massedumping

Masse fra tunnelen skal dumpes mellom øyene Tjul og Nord-Talgje lenger nord i kommunen hvor det skal etableres en fylling. Transport og dumping av masser utgjør rundt 30 millioner kroner av NCCs kontrakt.

Finnfast er prosjektert av Statens vegvesen Region Vest. Anlegget blir klart til bruk i september 2009.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.