Til venstre en del av strekningen med betongdekke på E6. Nå forsvinner den.
Til venstre en del av strekningen med betongdekke på E6. Nå forsvinner den. (Foto: Trond Solberg/Scanpix)

Norges første motorveg i betong ble også den siste

Dekket holdt stand i rundt 30 år, men nå skal det bort.

Nå er betongdekket på rundt 6,6 kilometer av E6 nord for Gardermoen utslitt. Vegvesenet vil ha anbud på helt ny vegoverbygning på strekningen.

– Betongdekket har fungert veldig godt. Det har vel hatt en levetid på 30 år og vel så det, sier prosjektleder Åge Brudeseth i Vegvesenet.

Betongdekket er 20-25 centimeter tykt. For noen år siden måtte betongen freses ned to-tre centimeter på grunn av hjulspor.

Sprekker opp

– Nå er slitasjen blitt ganske stor, og vi ser tendenser til at dekket sprekker opp, sier Brudeseth.

I og med at betongen må vekk, så blir det helt ny vegkropp i samme slengen. Det skal traues ut dypere enn dagens trau, og ny vegoverbygning skal på plass. Årsaken er at dagens krav til overbygning er strengere enn da vegen ble bygd i 1989. Uttrauingen under underkant av dagens forsterkningslag kan bli på alt fra 0,5 til 1,5 meter, avhengig av lokale grunnforhold.

Kostnadsrammen er i underkant av 200 millioner kroner for det hele.

– Vi er avhengige av endelig klarsignal og bevilgning fra departementet. Vi har penger til halve strekket, altså omtrent fra Gardermoen til Hauerseterkrysset. Den halvdelen skal tas i år, og så vil entreprenøren få opsjon på siste halvdel neste år, sier Brudeseth.

Må fordeles over flere år

Arbeidet er såpass omfattende at det ikke kan gjennomføres i løpet av en sommersesong. Det blir anleggsstopp om vinteren. Oppdraget vil innebære at E6 blir stengt innimellom, og prosjektet får ikke lov til å stenge vegen om vinteren.

– Vi håper at vi kan beholde en del elementer, som for eksempel midtdelere, sier Brudeseth.

Betongstrekningen var et prøveprosjekt fra 1980-årene. På grunn av utfordringene med tele og grunnforhold i Norge så har Vegvesenet ikke vurdert betong som alternativt dekke på strekningen.

Asfaltdekke er valgt for å få likt dekke på E6.  

 

LES OGSÅ: Blåser nytt liv i betongdekker på veg

LES OGSÅ: Betongvegene lever videre

Forsiden akkurat nå