ASFALT

NCC skal legge 40.000 tonn asfalt på E18 Vestkorridoren

På E18-strekningen mellom Strand og Ramstadsletta skal NCC legge hele 40.000 tonn asfalt som underentreprenør for Skanska.

NCC Industry starter med enkelte deler av asfalteringen i 2023, men det største volumet kommer i 2025 og 2026.
NCC Industry starter med enkelte deler av asfalteringen i 2023, men det største volumet kommer i 2025 og 2026. Foto: NCC
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
23. feb. 2023 - 15:32

Den store ombyggingen av E18 gjennom Bærum er i full gang, og allerede i år skal den første asfalten legges, opplyser NCC Industry.

Mesteparten i 2025 og 2026

Asfaltoppdraget omfatter to kilometer ny E18 med 2x3 felt på strekningen Strand-Ramstadsletta samt endringer av lokalveisystemet i Høvikområdet. NCC Industry starter med enkelte deler av prosjektet i 2023, men det største volumet kommer i 2025 og 2026.  

– NCC har de siste årene gjennomført en rekke store og komplekse asfaltoppdrag og har derfor et godt og velsmurt apparat for å kunne gjennomføre denne typen asfaltoppdrag, sier André Waage, Head of Department i NCC Industry.

Bærekraftig produksjon

E18 Vestkorridoren er et av Norges største veiprosjekter, og NCC skal produsere asfalten fra en av landets mest bærekraftige asfaltfabrikker. CO2-utslippet fra asfaltproduksjonen blir betydelig redusert i forhold til tradisjonell asfaltproduksjon.

– Vi benytter CO2-nøytral trepellets som fyringskilde og kortreiste steinmaterialer fra Steinskogen pukkverk i Bærum, hvor asfaltfabrikken står plassert. Det gjør at vi kan levere en løsning som reduserer CO2-utslippet betydelig, sier Operation specialist Klavs Bebriss.

I prosjektet brukes også konseptet NCC Green Asphalt, som betyr at asfaltproduksjonen har fokus på energiforbruk, tørre steinmaterialer og bruk av gjenbruksasfalt. Bebriss forteller også at NCC sammen med kunden skal se på muligheter for tynndekkeløsninger og andre tiltak som vil bidra til asfalteringsløsninger med lavt CO2-utslipp.

Avviket mellom CO2-utslipp fra måling ved typegodkjenning av kjøretøy og faktisk utslipp ble lavere da målemetoden WLTP ble innført og erstattet NEDC. Over fem år økte imidlertid også WLTP-avviket.
Les også

Rapport: Nye utslippstall stemmer stadig dårligere med virkeligheten

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.