Brøytebil fra Road Service i aksjon.
Brøytebil fra Road Service i aksjon. (Illustrasjonsfoto: Micke Lundström/NCC)

NCC skrev feil i pressemelding - Skal ikke legge ned driftsselskap likevel

– Vi skjønner at dette kan virke litt upresist.

Tirsdag la den svenske entreprenørgiganten NCC fram sin rapport for tredje kvartal. Der kunne de blant annet melde at driftsresultatet endte på over en milliard kroner i minus. 

Salg eller nedleggelse

I sakens anledning har de satt i gang en rekke tiltak for å snu tendensen. Deriblant å kvitte seg med ulønnsomme virksomheter. Her nevnes blant annet drift- og vedlikeholdsselskapet NCC Road Services - som har en rekke driftskontrakter her til lands. Senest i slutten av september signerte selskapet en ny kontrakt med Statens vegvesen for drift på den såkalte Ringerike-kontrakten. Denne har en verdi på nesten en halv milliard.

«Tiltakene innebærer blant annet: 

Prosess for salg og nedleggelse av ulønnsomme aktiviteter som
Divisjon Road Service», skrev selskapet i den opprinnelige meldingen, som ble sendt ut i forbindelse med rapporten. 

Videre ble det meldt at kostnaden ved gjennomføring av disse tiltakene ville beløpe seg til cirka 200 millioner kroner fram mot slutten av 2019.

Avviser nedleggelse

Veier24 er først i kontakt med folk i NCC Norge. De vil ikke uttale seg, siden dette er en sak som kommer fra konsernnivå. Likevel får vi høre at det ikke er snakk om å legge ned driftsselskapet

Vi blir henvist til pressesjef i NCC Group, Anna Trane, som kan bekrefte dette. 

Kommunikasjonsjef i NCC Group, Anna Trane. Foto: NCC

– Jeg sitter nå og lager en ny versjon av meldingen. Vi skjønner at dette kan virke litt upresist. 

– Så hva er det egentlig som skjer?

– Vi ser på muligheten for å finne en ny eier til dette selskapet.

– Så du kan bekrefte at ingen ansatte står i fare for å miste jobbene sine?

– Det er riktig. 

Meldingen er nå gjort om, og nå heter det følgende: 

«NCC har startet et arbeid med å undersøke muligheten for å selge denne virksomheten, som finnes over hele Norden til andre eiere. Dette arbeidet har nettopp startet. Virksomheten pågår akkurat som før».

Dette påvirker det negative resultatet i trejde kvartal, ifølge rapporten:

  • Oppjustering av kostand knyttet til pågående tvister og garantier: cirka 693 millioner svenske kroner.
  • Beslutning om å droppe visse utviklingsprosjekt: 365 millioner svenske kroner.
  • Nedskrivninger i prosjektporteføljen: 225 millioner svenske kroner.
  • Omstruktureringskostnader: 75 millioner svenske kroner.
  • Øvrig: 207 millioner svenske kroner.

LES OGSÅ: Entreprenør har fått megakontrakt for drift av motorveier i England

LES OGSÅ: Veisaltsvindel i Sverige

Forsiden akkurat nå