Rundkjøringen på Sama i Harstad blir en komplisert konstruksjon på grunn av gang/sykkelvegene som møtes et nivå lavere enn kjørebanen. (Ill.: Statens vegvesen).
Rundkjøringen på Sama i Harstad blir en komplisert konstruksjon på grunn av gang/sykkelvegene som møtes et nivå lavere enn kjørebanen. (Ill.: Statens vegvesen).

NCC leder i Harstad

NCC er i klar ledelse i kampen om en kontrakt i Harstadpakken. Anbudet fra NCC er på 80,6 millioner kroner. Nærmeste konkurrent ligger over 17 prosent høyere.

Alf Brekken og Sønner fra Vestvågøy i Lofoten holder andreplassen med 94,6 mill. Thore Magnussen & Sønn, også fra Vestvågøy, er nr. tre med 109 mill. Fjerde og siste anbyder er Veidekke, som vil ha 121,5 mill.

Arbeidet skal utføres på Sama like vest for Harstad sentrum. Mesteparten av pengene vil gå med til å etablere en firearmet rundkjøring. Den skal erstatte to T-kryss hvor riksveg 83 møter lokalveger. Kryssene ligger mindre enn 50 meter fra hverandre og er svært ulykkesbelastet.

 

Støpt rundkjøring

En entreprisekostnad på over 80 millioner for en slik jobb kan virke ubeskjedent, men byggherren er fornøyd med prisnivået. Årsaken til forventningen om en høy pris, er at rundkjøringen blir helt spesiell.

Når en rundkjøring erstatter et T-kryss, blir den vanligvis liggende på samme nivå som T-krysset. Slik blir det ikke i dette tilfellet. Rundkjøringen blir hevet for å gi plass til et omfattende gang/sykkelvegkryss i nivået under.

Denne løsningen forutsetter at hele rundkjøringen blir en betongkonstruksjon. 3 000 kbm betong og 280 tonn armering vil gå med til å støpe den.

 

Tunnel utenfor sentrum

Å sende trafikk gjennom anleggsområdet er uaktuelt. Det må derfor anlegges interimsveger helt utenom kryssområde. Kabler, ledninger og veglys må også legges om. Alt dette arbeidet inngår i entreprisen. Det gjør også sprenging av en av forskjæringene til en tunnel som skal lede riksveg 83 utenom Harstad sentum.

Til sammen 1 400 kbm skal sprenges og 25 000 sprengstein og jordmasser skal flyttes.

Innen 1. juli 2017 må jobben være gjort. Asplan Viak og Aas-Jakobsen har prosjektert den.

Forsiden akkurat nå