MASKINER & UTSTYR

Nasta-gruppen overtar importen av Hitachi også i Sverige

Sørenco AS, som er eierselskapet til Hitachi-importøren Nasta i Norge, har kjøpt det svenske selskapet Delvator AB.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
7. okt. 2020 - 20:37

Delvator importerer, markedsfører, selger og utfører service på anleggsmaskiner fra Hitachi Construction Machinery. Bedriften har 40 egne ansatte, og et landsdekkende nettverk av servicepartnere. Totalomsetningen i Sverige i regnskapsåret som ble avsluttet i april 2020 (avvikende regnskapsår) var 336 millioner svenske kroner, heter det i en pressemelding fra Nasta.

Sørenco AS eier fra tidligere Nasta AS (med datterselskapet Kiesel Norge AS) og Nasta Utleie AS. Nasta importerer Hitachi anleggsmaskiner til Norge på linje med Delvator i Sverige. Selskapet innehar også andre importagenturer innen anleggsbransjen, deriblant rammestyrte dumpere fra Bell Equipment. Nasta-gruppen omsatte i 2019 for 1.250 millioner kroner.

 – Situasjonen vi har nå gir et inntrykk av at vi ikke har etterlevd gjeldende regler og retningslinjer. Dette svekker tilliten til oss, og det vil vi endre på, sier Statsbygg-sjef Harald Nikolaisen
Les også

Statsbygg vurderer aksjeforbud

Samtlige ansatte blir med videre

Tom Johansen, adm. dir. i Nasta, sier følgende om oppkjøpet: – Når Delvator nå blir en del av Nasta-gruppen vil vi bestrebe oss på å videreføre den gode jobben som er gjort i Sverige over mange år.

Fra venstre Tom Johansen (adm. direktør i Nasta AS), Christer Arvidson og hans datter Lotta Lundquist (tidligere eiere av Delvator AB). Til høyre står Fredrik Røed og Finn Erik Røed som begge representerer Sørenco AS, morselskapet til Nasta AS og Delvator AB etter oppkjøpet.
Fra venstre Tom Johansen (adm. direktør i Nasta AS), Christer Arvidson og hans datter Lotta Lundquist (tidligere eiere av Delvator AB). Til høyre står Fredrik Røed og Finn Erik Røed som begge representerer Sørenco AS, morselskapet til Nasta AS og Delvator AB etter oppkjøpet.

– Det betyr mye for oss at samtlige ansatte blir med på den spennende ferden videre. Kunden vil møte samme selger, og maskinene vil fortsatt bli behandlet og skrudd på av dyktige karer som kan kundebehandling og Hitachi. Vår erfaring er at motiverte ansatte gir det beste grunnlaget for sunn drift. Fornøyde ansatte som sørger for den beste kundebehandlingen vil sikre at Delvator fortsetter sin gode utvikling på veien mot høyere markedsandeler. Jeg har en god følelse, sier Tom Johansen.

Mo i Rana 20240125
Bilder av Freyr CEO Birger Steen, etter konferansen Galleria.
Foto: Arash A. Nejad
Les også

Freyrs pengebruk: – Med samme forbruk vil de være tom for kontanter i løpet av året

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.