PROSJEKTER

Når E134 legges i tunnel skal turistene lokkes tilbake med nytt utsiktspunkt

Nutheimbakkene har vært en fryktet veistrekning vinterstid. Men om sommeren er utsikten en turistattraksjon.

Nutheimbakkene i Hjartdal er snart historie på E134. De fleste gleder seg over det, men nå skal utsikten derfra tilrettelegges for turistene.
Nutheimbakkene i Hjartdal er snart historie på E134. De fleste gleder seg over det, men nå skal utsikten derfra tilrettelegges for turistene. Foto: Jan Fredrik Vinje/Telemark fylkeskommune
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
12. nov. 2019 - 13:14

Jobben som nå er lyst ut dreier seg om etablering av et utsiktspunkt med tilhørende servicebygg og parkeringsløsning i Nutheimbakkene langs fylkesvei 3364 (tidligere E134). Prosjektet er en del av Opplevingsvegprosjektet i regi av Seljord og Hjartdal kommune i samarbeid med Statens Vegvesen og Telemark fylkeskommune. 

Omtrent slik skal utsiktspunktet bli seende ut, i følge forprosjektet. <i>Illustrasjon:  Feste landskap/Arkitektur</i>
Omtrent slik skal utsiktspunktet bli seende ut, i følge forprosjektet. Illustrasjon:  Feste landskap/Arkitektur

Prosjektleder for E134 Gvammen-Århus, Trond Øygarden i Statens vegvesen, forteller at byggingen av utsiktspunktet på det som nå blir hetende fylkesvei 3364, er et prosjekt som ligger inne som en del av prosjektet Gvammen-Århus, og at det er årsaken til at det er Statens vegvesen som skal stå som byggherre til det står ferdig sommeren 2020.

– Både fylket og de berørte kommunene er redde for at denne flotte vegstrekningen i Telemark skal gå i glemmeboken når vi nå straks skal åpne nye E134 med Mælefjelltunnelen. Derfor skal vi gjøre vårt for å bidra til at Nutheimbakkene blir en opplevelsesstrekning, hvor det tilrettelegges særlig for sykkelturisme, men selvfølgelig også for kjørende. 

Rambølls spesialtrailer Rapid Pavement Tester (også kalt Raptor) bruker her laser til å måle bæreevnen på riks- og europaveier i 2021.
Les også

Vestland måler bæreevnen på 4000 km fylkesvei de neste to årene

Fristen er satt til 7. januar

Øygarden forteller at det er satt av 40 millioner kroner for å ruste opp utsiktspunktet, og at arbeidet på denne delen av prosjektet kan starte opp når trafikken blir satt på den nye E134, som er planlagt til 19. desember.

Prosjektet er en totalentreprise, hvor man i utgangspunktet har laget noen skisser som ligger til grunn. Entreprenøren må imidlertid selv stå for prosjekteringen, og har på den måten mulighet til å påvirke det ferdige resultatet.

Frist for tilbudskonkurransen er satt til 7. januar, og entreprenøren som blir valgt må ferdigstille prosjektet innen 16.juni.

Les også

Ny driftskontrakt for fylkesveiene på søndre Sunnmøre

En utsikt beundret av mange

Ifølge NAFs veibok er utsikten regnet som en av Telemarks vakreste, og den ble beundret av blant andre prins Oscar under et besøk i 1870 og kong Harald og dronning Sonja i 1996.

Den gamle E134-traseen blir fylkesvei når Mælefjelltunnelen åpnes for trafikk. <i>Ill:  Statens Vegvesen/Veier24</i>
Den gamle E134-traseen blir fylkesvei når Mælefjelltunnelen åpnes for trafikk. Ill:  Statens Vegvesen/Veier24

Veien går like ved Nutheim Gjestgiveri, som i seg selv er en severdighet med sin telemarkske innredning og malerisamling.

Den gamle prestegården fra Hjartdal er flyttet hit, og er i dag privat malerskole om sommeren.

I hårnålssvingen ved Nutheim er det avkjøring fra dagens E134 til Åmotsdal (fylkesvei 503). Dette er det østlige endepunktet på den 80 kilometer lange Myllargutvegen, som går mellom Nutheim og E134 i Haukeli. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.