Etter åtte bompengefrie måneder må kjøretøy i Kristiansandsregionen igjen punge ut når de skal inn til sentrum (Mot bompengefri sommer i Kristiansand). Inntil bominnkrevingen ble slått av 1. januar 2021, håvet bomstasjonene inn ca. 50 millioner kroner i snitt pr. måned. Oppholdet i innkreving har m.a.o. ført til et beregnet tap på rundt 400 mill. kr. Bompengene er en del av finansieringen til Samferdselspakke 2 for Kristiansandsregionen.
Økte takster
Takstene øker, det blir innført betaling for nullutslippskjøretøy og miljødifferensiering av bompengetakstene ifølge pressekontakt Marit Husa i bompengeselskapet Ferde AS. Endringene er gjort i henhold til Prop. 95 S (2020 – 2021) vedrørende utbygging og finansiering av Samferdselspakke for Kristiansandsregionen fase 2 i Agder.
Takstene for nullutslippskjøretøy ligger på 50 prosnet av hva fossildrevne kjøretøy må betale når en ser bort fra rabattsystemene.
Ikke urimelig at nullutslippskjøretøy må betale

- Endringene er i tråd med holdningene til det politiske flertallet i Kristiansand, sier varaordfører Erik Rostoft (TVP) til Veier24.
Han peker på at det ikke bare handler om utslippsproblematikken, men at man bl.a. også må se på infrastrukturen for ladestasjoner og trengselsproblemene i sentrum. Da er det ikke urimelig at også nullutslippskjøretøy må avgiftsbelegges.
- Mer en halvparten av nye biler som selges i Kristiansandsområdet er el-biler, forteller han.
Oversikt over de nye takstene finnes på www.ferde.no sammen med informasjon om at endring av takstene kan påklages til Samferdselsdepartementet innen tre uker fra kunngjøring.