DRIFT OG VEDLIKEHOLD

NAF: I 2022 må det bli vanlige veiers tur

Regjeringen har lovet å redusere forfallet på fylkesveiene. - Veiene skriker etter vedlikehold. Vedlikehold og opprustning av de veiene vi har må bli en hovedsak i 2022, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Vedlikehold, rassikring og fornying må bli en hovedsak i 2022, mener NAF.
Vedlikehold, rassikring og fornying må bli en hovedsak i 2022, mener NAF. Foto: NAF
3. jan. 2022 - 09:07

Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene alene står nå på mellom 70 og 100 milliarder kroner. I tillegg kommer et etterslep på rassikring av veinettet som det vil koste rundt 70 milliarder å utbedre, skriver NAF i en pressemelding.

– I distrikts-Norge er folk krystallklare på at de ønsker at vedlikehold skal prioriteres høyere enn i dag og foran nye, store bompengefinansierte veiprosjekter, sier Ryste.

Klimaendringene gjør behovet for økt innsats på veivedlikehold og rassikring enda større.

– Mer ekstremvær og økt nedbør vil føre til flere skredhendelser og at det raser på nye steder. Derfor haster dette. Bedre vedlikehold og rassikring henger sammen, og er viktig for folks trygghet på hverdagreisene, sier Ryste.

Slik var tilstanden til en fylkesvei i Nord-Odal kommune i Innlandet i juni 2021.
Les også

NAF: Å få ned veiforfallet gir 27 milliarder i gevinst

Haster å utbedre forfallet

NAF mener det haster for regjeringen å levere på løftet om å redusere veietterslepet.

– Hvis regjeringen ikke er i gang innen kommunevalget og har lagt en god og forpliktende plan for hvordan de vil sørge for at vedlikeholdsetterslepet reduseres, vil nok Ap og Sps representanter i kommuner og fylker måtte svare for dette, sier Ryste.

Regjeringen har lovet å utarbeide helhetlige og forpliktende planer for å redusere vedlikeholdsetterslepet på riksvei og fylkesvei, i tillegg til å utarbeide en nasjonal gjennomføringsplan for rassikring.

– Forpliktende planer må på plass raskt, men kan ikke brukes som en sovepute. Arbeidet med bedre vedlikehold og rassikring på de mest utsatte veiene må komme i gang så raskt som mulig, sier Ryste.

Norge skal omstille energibransjen til å bli fornybar i takt med det grønne skifte, men fornybarinvesteringene i fjor var de laveste siden 2010.
Les også

Fornybarinvesteringene har sunket kraftig – oljeinvesteringene øker

Populært å vedlikeholde

Da regjeringen ble enige med SV om statsbudsjettet for 2022 kom det inn 130 millioner ekstra til rassikring. Halvparten av disse pengene skal gå til det som kalles Rogalands farligste vei, riksvei 13 ved Lovraeidet-Rødsliane.

Gjennomslaget har skapt stor begeistring og saken får frem et viktig poeng, mener NAF.

– Satsing på sikre hverdagsveier er populært. Stavanger Aftenblad tok til ordet for å sette opp en statue over den politikeren de mente skulle ha mesteparten av æren. Det er ikke hverdagskost at pressen vil reise statuer av politikere, sier Ryste.

Kristiansand 19700101. 
Nye Veier bygger ny E39 mellom Kristiansand og Mandal Øst. Oktober 2022 skal en 4 felts motorvei med 110 km/t som er 25 meter bred være ferdig bygd. Ved Trysfjorden i tidligere Søgne nå Kristiansand kommune, bygges det en 60 meter høy bro som skal holde 4 felt i stedet for to bruer med 2 felt hver som er vanlig.
Foto: Tor Erik Schrøder / NTB
Les også

Regjeringen vil ikke stramme inn på regler for nedbygging av natur

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.