FYLKESVEI 821 FRØSKELANDSFJELLET

Nå starter utbedringen av den viktige fiskeveien mellom Myre og Sortland

Vesterålsfirmaet Bulldozer Maskinlag Entreprenør AS sikret seg kontrakten på utbedringen av fylkesvei 821 Frøskelandsfjellet i Vesterålen.

Frøskelandsfjellet, som er hovedferdselsåren for transport mellom Myre og Sortland, er smal og svingete og en særlig utfordring for tungtransporten.
Frøskelandsfjellet, som er hovedferdselsåren for transport mellom Myre og Sortland, er smal og svingete og en særlig utfordring for tungtransporten. Foto: Erik Jenssen, Våre veger
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
22. sep. 2020 - 07:00

– Vi er glade for at kontrakten om fylkesvei 821 Frøskelandsfjellet er på plassog at det nærmer seg anleggsstart for et prosjekt mange har ønsket seg, sier prosjektleder Frode Nymo i en melding fra Nordland fylkeskommune.

Nå skal fylket i dialog med entreprenøren om rekkefølge på arbeidene og den videre fremdriften i prosjektet.

Les også

Prosjektleder Frode Nymo, Nordland fylkeskommune, og Torill Monsen-Abelseth, daglig leder for Bulldoser Maskinlag Entreprenør AS. <i>Foto:  Nordland fylkeskommune</i>
Prosjektleder Frode Nymo, Nordland fylkeskommune, og Torill Monsen-Abelseth, daglig leder for Bulldoser Maskinlag Entreprenør AS. Foto:  Nordland fylkeskommune

Viktig næringsvei 

Fylkesvei 821 over Frøskelandsfjellet er hovedferdselsåren for transport mellom Myre og Sortland. Vegen over fjellet er smal og svingete og en særlig utfordring for tungtransporten. 

Dette prosjektet berører tre områder på strekningen Frøskelandskrysset–Steinlandsfjord. Krysset ved fylkesvei 820 skal omarbeides, svinger og kurver skal rettes ut på begge sider av fjellet, og bredden skal utvides på to kortere strekninger.

Utbedringene skal bidra til bedre fremkommelighet og mer forutsigbar transport på veistrekningen.

Forsvarets forskningsinstitutt har i sin forsvarsanalyse for 2024 beskrevet et spillscenario hvor Vladimir Putin gir ordre om å ramme kraftforsyningen i Troms og Finnmark.
Les også

Forsvaret har for lite av alt

Skal holdes åpen 

Veien skal holdes åpen mens arbeidene pågår, men prosjektlederen vil forberede trafikantene på at de må beregne litt mer tid til å passere.


– Vi kommer ikke utenom at trafikken påvirkes, all den tid vi skal bygge på og ved eksisterende vei. 
Dette kommer vi tilbake til så snart gjennomføringsplanen er klar. Vi gleder oss til å komme i gang, sier prosjektleder Frode Nymo i Nordland fylkeskommune.   

Kontrakten med Bulldoser Maskinlag Entreprenør AS er på nær 53,1 millioner kroner. Anleggsstart er høsten 2020, og arbeidene vil pågå ut 2021.

Les også

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.